
ANAM: Solicitud de información de operaciones de comercio exterior
I. Aspectos Generales
Para realizar un comparativo o compulsa de la información de las operaciones de comercio exterior que se concentra en la base de datos de los Sistemas de Control Interno o que comparten los representantes legales del despacho, es necesario vincularlo con una fuente de datos confiable, para lo cual es factible utilizar la información que contiene el Sistema Electrónico Aduanero, en donde se registran todas las operaciones que se transmiten al Validador de Operaciones de Comercio Exterior.
Recordemos, que en términos del artículo 6 de la Ley Aduanera, la información de los documentos aduaneros debe transmitirse electrónicamente al Sistema Electrónico Aduanero (SEA), y en caso de que existan discrepancias, entre la información de los datos y documentos contenida en el documento electrónico o digital recibido en el SEA, respecto de la contenida en los archivos electrónicos de los obligados, prevalecerán los primeros, salvo prueba en contrario.
II. Facultades de las ANAM
El 21 de diciembre de 2021 fue publicado en el DOF el “Decreto por el que se expide el Reglamento Interior de la Agencia Nacional de Aduanas de México”, mismo que tuvo vigencia a partir del 1 de enero de 2022.
En relación con la temática a tratar, el artículo 144, fracción XXVI, de la Ley Aduanera, establece que es facultad de la SHCP[1] “dar a conocer la información contenida en los pedimentos, a las Cámaras y Asociaciones Industriales agrupadas por la Confederación, en términos de la Ley de Cámaras Empresariales y sus Confederaciones, que participen con el SAT[2] en el Programa de Control Aduanero y Fiscalización por Sector Industrial. Asimismo, podrá dar a conocer a los contribuyentes la información de los pedimentos de las operaciones que hayan efectuado”.
En esta tesitura, la regla 3.7.9 de las RGCE para 2022 dispone que “Para los efectos del artículo 144, fracción XXVI de la Ley, las Cámaras y Asociaciones Industriales agrupadas por la Confederación que participen en el Programa de Control Aduanero y Fiscalización por Sector Industrial con el SAT, podrán solicitar a la AGA la información de los pedimentos de importación que corresponda a su sector industrial, de conformidad con los convenios suscritos, siempre que se cumpla con los lineamientos que para tal efecto se expidan y con lo dispuesto en el artículo 69, primer párrafo del CFF”. En esta disposición de reciente publicación, aún continúan haciendo referencia a la extinta Administración General de Aduanas, por lo que, es evidente que requiere una actualización para referir a la nueva Agencia Nacional de Aduanas de México.
De acuerdo con el Reglamento Interior de la ANAM, y las atribuciones otorgadas a sus Direcciones Generales, la Dirección General de Modernización, Equipamiento e Infraestructura Aduanera tiene competencia para “Dar a conocer la información contenida en los pedimentos, en la transmisión electrónica o en el aviso consolidado a que se refiere la Ley Aduanera, relativa a la clasificación arancelaria de las mercancías y los ingresos federales aduaneros, de conformidad con las disposiciones legales aplicables”.[3]
Adicionalmente, tiene competencia para “Extraer de conformidad con las disposiciones que expida la Unidad de Administración y Finanzas, información de las bases de datos de la Agencia y proporcionarla a las autoridades extranjeras y nacionales competentes y a los contribuyentes respecto de las operaciones que hayan efectuado, en los casos y términos que señalen los tratados internacionales en los que México sea parte, leyes y demás ordenamientos aplicables.”
Haciendo un comparativo con respecto a la normativa que sufrió cambios en el Reglamento Interior del SAT, la Administración General de Aduana conforme al artículo 19, fracción LXXVII del RISAT, el cual se encuentra derogado, señalaba que esta administración tenía competencia para “LXXVII. Dar a conocer la información contenida en los pedimentos, en la transmisión electrónica o en el aviso consolidado a que se refiere la Ley Aduanera, de conformidad con las disposiciones legales aplicables”, al igual que las Administraciones Centrales de Investigación Aduanera y de Modernización Aduanera.[4] Adicionalmente, la Administración Central de Planeación Aduanera de la AGA tuvo esta competencia, de acuerdo con la publicación del DOF del 5 de septiembre de 2017, que señalaba lo siguiente: “k) Dar a conocer la información contenida en los pedimentos, en la transmisión electrónica o en el aviso consolidado a que se refiere la Ley Aduanera, de conformidad con las disposiciones legales aplicables”[5]
Por otro lado, la Dirección General de Investigación Aduanera cuenta con atribuciones para “dar a conocer la información contenida en los pedimentos, en la transmisión electrónica o en el aviso consolidado a que se refiere la Ley Aduanera, relativas a la clasificación arancelaria de las mercancías y los ingresos federales aduaneros, de conformidad con las disposiciones legales aplicables”. [6]
Es importante identificar que la Administración General de Auditoría de Comercio Exterior del SAT cuenta con una facultad concurrente en esta materia respecto de su competencia que indica: “VII. Dar a conocer la información contenida en los pedimentos, en la transmisión electrónica y en el aviso consolidado a que se refiere la Ley Aduanera de conformidad con las disposiciones jurídicas aplicables, respecto de los asuntos a que se refiere el presente artículo”.[7]
Cabe señalar, que las referencias que se hagan y las atribuciones que se otorgan en decretos, reglamentos, acuerdos, reglas, manuales y demás disposiciones administrativas, a la Administración General de Aduanas y a las Aduanas del SAT se entenderán hechas o conferidas a la ANAM. Adicionalmente, el SAT podrá proporcionar a la ANAM los servicios de comunicaciones y tecnologías de la información requeridos para apoyar sus funciones administrativas hasta en tanto ésta pueda llevarlos a cabo por su cuenta, en los términos del convenio de colaboración que al efecto se celebre.
III. Solicitud de Información
El 24 de diciembre de 2021 se dieron a conocer en el DOF las “Reglas Generales de Comercio Exterior para 2022”, mismas que tuvieron vigencia al día 1 de enero de 2022, con excepción de los transitorios, y el 18 de enero de 2022 se publicó el “Anexo 1 de las Reglas Generales de Comercio Exterior para 2022” para entrar en vigor al día siguiente.
Es importante mencionar, que las nuevas disposiciones generales y el formato de la solicitud no sufrieron cambios hasta el momento, por lo que se mantuvieron las referencias de las autoridades aduaneras que tienen atribuciones para recibir solicitudes y entregar la información de las operaciones de comercio exterior a los usuarios de comercio exterior. Sin embargo, como se mencionó hubo cambios de los órganos desconcentrados de la SHCP.
Los diferentes de comercio exterior interesados deben efectuar este trámite[8], que es relativamente simple, y de acuerdo con el nuevo Reglamento Interior de la ANAM, es dable considerar que deben dirigirse ante la Dirección General de Modernización, Equipamiento e Infraestructura Aduanera de la ANAM (anteriormente se dirigían a la Administración Central de Planeación Aduanera), salvo las instrucciones posteriores que emita la autoridad competente.
Este procedimiento se divide en tres fases, tal como se menciona a continuación:[9]
Fase 1. Solicitar matriz de seguridad.
Consiste en llenar un formato denominado “Solicitud de Matriz de Seguridad para Entrega de Información de Comercio Exterior”[10].
Anexar con la demás documentación requerida para enviarse a la autoridad señalada.
La autoridad dará respuesta mediante oficio en un plazo no mayor a 10 días hábiles.
Cabe mencionar que dicha matriz tiene vigencia de 3 años, a partir de la fecha de emisión del oficio.
Fase 2. Solicitar operaciones de comercio exterior. [11]
Una vez recibida la matriz se contacta por teléfono o en forma personal a la autoridad aduanera para solicitar la información de los pedimentos tipo Data Stage, en donde serán requeridos ciertos datos de seguridad.
Fase 3. Entrega de la información de las operaciones de comercio exterior. [12]
En esta última parte, los datos tipos Data Stage serán enviados por correo electrónico, o bien, podrán acudir a la aduana más cercana para su grabación en un dispositivo electrónico.
Finalmente, es importante considerar que, aunque los órganos administrativos desconcentrados sufran cambios en sus estructuras, no debería ser un impedimento para cumplir con las actividades de recibir y entregar la información de las operaciones de comercio exterior, debido a que esta es utilizada por los actores del comercio exterior para asegurar el cumplimento de las obligaciones aduaneras, no obstante, es factible que se presenten algunas dilaciones en cuanto a la resolución de las solicitudes y entrega de la información.
“En TLC Asociados desarrollamos un equipo multidisciplinario de expertos en auditorías y análisis de riesgos para asesorar y promover el cumplimiento en operaciones de comercio exterior”.
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I. General Aspects
In order to make a comparison of the information on foreign trade operations that is concentrated in the database of the Internal Control Systems or shared by the legal representatives of the office, it is necessary to link it with a reliable source of data, for which it is feasible to use the information contained in the Electronic Customs System, where all the operations that are transmitted to the Validator of Foreign Trade Operations are recorded.
We should not forget that in terms of Article 6 of the Customs Law, the information of the customs documents must be transmitted electronically to the Electronic Customs System (SEA), and in case of discrepancies between the information of the data and documents contained in the electronic or digital document received in the SEA, with respect to that contained in the electronic files of the liable parties, the former shall prevail, unless there is evidence to the contrary.
II. Powers of ANAM (National Customs Agency of Mexico)
On December 21, 2021, the “Decree issuing the Internal Regulations of the National Customs Agency of Mexico” was published in the Official Gazette of the Federation, effective as of January 1, 2022.
In relation to the subject matter to be addressed, Article 144, section XXVI of the Customs Law establishes that the SHCP (Ministry of Finance and Public Credit)[1] is empowered to “disclose the information contained in the customs declarations to the Chambers and Industrial Associations grouped by the Confederation, in terms of the Law of Business Chambers and their Confederations, which participate with the SAT (Tax Administration Service)[2] in the Customs Control and Inspection Program by Industrial Sector. In addition, the information of the customs declarations of the transactions they have carried out may be disclosed to the taxpayers”.
In this regard, rule 3.7.9 of the 2022 RGCE (General Foreign Trade Rules) provides that “For the purposes of Article 144, Section XXVI of the Law, the Chambers and Industrial Associations grouped by the Confederation that participate in the Customs Control and Inspection Program by Industrial Sector with the SAT, may request to the AGA (General Customs Administration) the information of the import customs declarations corresponding to their industrial sector, in accordance with the agreements signed, provided that they comply with the guidelines issued for such purpose and with the provisions of Article 69, first paragraph of the Federal Tax Code”. In this recently published provision, reference is still made to the former General Customs Administration; therefore, it is evident that it requires an update to refer to the new National Customs Agency of Mexico.
In accordance with ANAM’s Internal Regulations and the powers granted to its General Directorates, the General Directorate of Customs Modernization, Equipment and Infrastructure has the authority to “Disclose the information contained in the customs declarations, in the electronic transmission or in the consolidated notice referred to in the Customs Law, regarding the tariff classification of goods and federal customs revenues, in accordance with the applicable legal provisions”.[3]
Additionally, it has the authority to “Extract, in accordance with the provisions issued by the Administration and Finance Unit, information from the Agency’s databases and provide it to the competent foreign and domestic authorities and to taxpayers regarding the transactions they have carried out, in the cases and under the terms established in the international treaties to which Mexico is a party, laws and other applicable regulations.”
Making a comparison with respect to the regulations that underwent changes in the Internal Regulations of the SAT (RISAT), the General Customs Administration in accordance with article 19, section LXXVII of the RISAT, which is now repealed, indicated that this administration had the authority to “LXXVII. Disclose the information contained in the customs declarations, in the electronic transmission or in the consolidated notice referred to in the Customs Law, in accordance with the applicable legal provisions”, as well as the Central Customs Investigation and Customs Modernization Administrations.[4] Additionally, the Central Administration of Customs Planning of the AGA had this competence, according to the Official Gazette of the Federation publication of September 5, 2017, which stated the following: “k) Disclose the information contained in the customs declarations, in the electronic transmission or in the consolidated notice referred to in the Customs Law, in accordance with the applicable legal provisions”[5]
On the other hand, the General Directorate of Customs Investigation has the authority to “disclose the information contained in the customs declarations, in the electronic transmission or in the consolidated notice referred to in the Customs Law, regarding the tariff classification of goods and federal customs revenues, in accordance with the applicable legal provisions”. [6]
It is important to identify that the General Administration of Foreign Trade Audit of the SAT has a concurrent power in this matter with respect to its competence that indicates: “VII. Disclose the information contained in the customs declarations, in the electronic transmission and in the consolidated notice referred to in the Customs Law in accordance with the applicable legal provisions, with respect to the matters referred to in this article”.[7]
It should be noted that the references made and the powers granted in decrees, regulations, agreements, rules, manuals and other administrative provisions to the General Customs Administration and the Customs of the SAT will be understood to be made or conferred to ANAM. Additionally, SAT may provide ANAM with the communications and information technology services required to support its administrative functions until such time as ANAM is able to carry them out on its own, under the terms of the collaboration agreement entered into for such purpose.
III. Information Request
On December 24, 2021, the “General Foreign Trade Rules for 2022” were published in the Official Gazette of the Federation, which were effective since January 1, 2022, except for the transitory provisions, and on January 18, 2022, the “Annex 1 of the General Foreign Trade Rules for 2022” was published to enter into force the following day.
It is important to mention that the new general provisions and the format of the request did not undergo any changes so far, so the references of the customs authorities that have the power to receive requests and deliver information on foreign trade operations to foreign trade users were maintained. However, as mentioned above, there were changes in the decentralized agencies of the Ministry of Finance and Public Credit (SHCP).
The different interested foreign trade companies must carry out this procedure[8], which is relatively simple, and in accordance with the new Internal Regulations of ANAM, it is possible to consider that they must go to the General Directorate of Modernization, Equipment and Customs Infrastructure of ANAM (previously they went to the Central Administration of Customs Planning), except for subsequent instructions issued by the competent authority.
This procedure is divided into three phases, as follows:[9]
Phase 1. Request security matrix.
It consists of filling out a form called “Request for Security Matrix for the Delivery of Foreign Trade Information”[10].
Attach with the other required documentation to be sent to the indicated authority.
The authority will respond by official letter within 10 working days.
It is worth mentioning that this matrix is valid for 3 years from the date of issuance of the official document.
Phase 2. Request foreign trade operations. [11]
Once the matrix is received, the customs authority is contacted by telephone or in person to request the information of the Data Stage type customs declarations, where certain security data will be required.
Phase 3. Delivery of information on foreign trade operations. [12]
In this last part, the Data Stage type data will be sent by e-mail, or they can go to the nearest customs office to be recorded on an electronic device.
Finally, it is important to consider that, although the decentralized administrative agencies undergo changes in their structures, this should not be an impediment to comply with the activities of receiving and delivering information on foreign trade operations, since this information is used by foreign trade actors to ensure compliance with customs obligations; however, it is feasible that there may be some delays in the resolution of requests and delivery of information.
“In TLC Asociados, we develop a multidisciplinary team of experts in audits and risk analysis for consulting and ensuring compliance with foreign trade operations”.
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