T-MEC: Sección de Facilitación del Comercio, Parte II
Continuando con el análisis de la Sección A del Capítulo 7 del T-MEC que aborda el tema de la “Administración Aduanera y Facilitación de Comercio”, en esta ocasión destacamos los puntos que se indican:
- Artículo 7.13: Auditoría Posterior al Despacho Aduanero
Este precepto menciona que los países con el objetivo de acelerar el cruce de las mercancías objeto de los trámites aduanales, las autoridades aduaneras efectuarán auditorias posteriores al despacho aduanero para garantizar el cumplimiento de la normatividad aduanera tomando en consideración la gestión de riesgos. Regulación similar en el artículo 7, numeral 5 del AFC.
Actualmente, la normatividad aduanera y fiscal establece varios procedimientos a través de los cuales la autoridad aduanera puede llevar a cabo el ejercicio de actos de fiscalización posterior al despacho aduanero de las mercancías, algunos de ellos son los siguientes:
Fundamentos | Facultades |
42, III CFF | Visitas domiciliarias |
48 CFF | Revisiones de gabinete |
144, XI Ley Aduanera | Verificación de mercancías en transporte |
144 C Ley Aduanera | Auditorías de comercio exterior |
- Artículo 7.14: Operador Económico Autorizado – OEA
En este precepto prevé que las partes mantengan un programa de Operador Económico Autorizado de acuerdo con los estándares de la Organización Mundial del Aduanas. Regulación similar en el artículo 7, numeral 7 del AFC.
El Operador Económico Autorizado, por su acrónimo OEA, es una parte involucrada en el movimiento internacional de mercancías cualquiera que sea su función, que ha asumido o en nombre de una Administración de Aduanas nacional y que cumple con las normas de la OMA o normas equivalentes de seguridad de la cadena logística. Los OEA pueden ser fabricantes, importadores, exportadores, agentes aduaneros, transportistas, agentes de grupaje de carga, intermediarios, operadores de puertos, aeropuertos o terminales, operadores de transporte integrado, operadores de almacenes, distribuidores o transitarios.
Esta certificación tiene su antecedente el 30 de diciembre de 2002 con la figura del “Registro de Empresa Certificada”, esquema incorporado en la Ley Aduanera. Posteriormente, el esquema cambió el nombre por el de “Nuevo de Esquema de Empresas Certificadas”, por sus siglas “NEEC”.
En la actualidad, el registro es conocido como Operador Económico Autorizado bajo el esquema de certificación de empresas, los cuales se encuentran alineados al Marco de Estándares para Asegurar y Facilitar el Comercio (SAFE) de la Organización Mundial de Aduanas, y las modalidades contempladas son:
Operador Económico Autorizado Importador y/o Exportador Controladora Aeronaves | SECIIT Textil Régimen de Recinto Fiscalizado Estratégico Tercerización Logística |
Cabe señalar, que algunos países implementan estándares similares emitidos por cada administración aduanera de los países, por ejemplo, en la seguridad de la cadena de suministro ISO 28000:2007, en EUA implementan el C-TPAT (Customs Trade Partnership Against Terrorism) y en Canadá implementan el PIP (Partners in Protection), los cuales son programas exitosos porque tienen un gran número de empresas inscritas, incluso se aplica el reconocimiento mutuo con algunos gobiernos a nivel internacional.
Por cuanto, a las modalidades del Operador Económico Autorizado y el Socio Comercial Certificado, el SAT cuenta con 1,088 empresas autorizadas que gozan de distintos beneficios administrativos, legales y operativos, siempre y cuando cumplan con los perfiles de seguridad en la cadena de suministro.
Modalidades | Cantidad |
Operador Económico Autorizado | 645 |
Socio Comercial Certificado: | |
– Agente aduanal | 175 |
– Empresa transportista | 250 |
– Recinto fiscalizado | 14 |
– Parque industrial | 2 |
– Empresas de mensajería y paquetería | 2 |
Total | 1,088 |
- Artículo 7.15: Revisión e Impugnación de las Determinaciones Aduaneras
Este dispositivo contempla la prerrogativa del acceso a la justicia para los usuarios de comercio exterior sobre las determinaciones aduaneras, por lo que los países deben garantizar la impugnación o revisión administrativa de la determinación por una autoridad administrativa con autoridad superior o independiente del funcionario u oficina que emitió la determinación, o en su caso, una revisión o impugnación cuasi-judicial o judicial de la determinación o decisión hecha por el último nivel de revisión administrativa. Regulación similar en el artículo 6, numeral 3 del AFC.
La normatividad fiscal aduanera contempla diversos esquemas en el ámbito administrativo, incluyendo el medio alternativo de solución de controversias, para resolver impugnar los actos o resoluciones que causan un perjuicio al usuario de comercio exterior, los cuales podrán interponerse ante la autoridad fiscal o el Tribunal Federal de Justicia Administrativa, según lo establezca la ley de la materia.
Fundamentos | Facultades |
203 Ley Aduanera | Procedencia del recurso de revocación. |
69-C | Acuerdo conclusivo |
117 CFF | Recurso de revocación. |
133-B | Recurso exclusivo de fondo. |
2 LFPCA | Juicio contencioso administrativo |
- Artículo 7.16: Orientación Administrativa
Este precepto establece la incorporación de un esquema administrativo para que una aduana realice consultas de orientación sobre los procedimientos y normatividad aduanera a la autoridad competente de la administración aduanera, ya sea de oficio o a petición de parte interesada.
La regla 87 de las disposiciones generales del tratado indican que la solicitud se realizará por medios electrónicos enviando un correo a facilitacion@sat.gob.mx, acompañando la documentación relacionada con el planteamiento. En la actualidad, el portal del Servicio de Aduanas ofrece resolver consultas a través del chat en línea o mediante el citado correo electrónico.
En este contexto, existe un antecedente sobre el proyecto denominado “Nuevo Modelo de Atención Aduanera” para brindar de forma similar el servicio de orientación aduanera que tuvo como propósito el fortalecer la colaboración entre usuarios de comercio exterior (pasajeros, exportadores e importadores, empresarios, cámaras y asociaciones) y la autoridad aduanera, además se utilizaba el mismo correo electrónico facilitacion@sat.gob.mx.
Es importante identificar que para el procedimiento para la orientación administrativa la normatividad no establece un plazo para la resolución de la consulta. Sin embargo, existen otros procedimientos alternos para llevar a cabo planteamientos a la autoridad aduanera. Por ejemplo, los importadores y exportadores tienen la posibilidad de presentar consultas a las autoridades aduaneras sobre temas relacionados con la legislación aduanera, siempre y cuando se trate situaciones reales y concretas, misma que deberá resolverse en un plazo de 3 meses.
- Artículo 7.17: Tránsito
El dispositivo describe que en que consiste el “el tráfico en tránsito” de mercancías y de los medios de transporte y se establece que los trámites y controles no deben ser más gravosos que para identificar las mercancías y asegurarse que los requisitos fueron cumplidos. Regulación similar en el artículo 11 del AFC.
La Ley Aduanera contempla el régimen de tránsito, el cual consiste en el traslado de mercancías, bajo control fiscal, de una aduana nacional a otra. Las modalidades utilizadas para realizar operaciones con el régimen de tránsito de mercancías son las siguientes: a) Tránsito Interno a la Importación; b) Tránsito Interno a la Exportación; c) Tránsito Internacional por Territorio Nacional; d) Tránsito Internacional por Territorio Extranjero; e) Tránsito para el Transbordo y f) Tránsito Interfronterizo.
En términos generales, la tramitación aduanera ofrece varias facilidades y establece varias obligaciones como son: presentar una declaración aduanera, aplicar a las mercancías el código genérico 00000000, en lugar de la fracción arancelaria; utilizar transportistas registrados; determinar contribuciones y aplicar tasa de impuesto de importación más alta; cumplir medidas no arancelarias; realizar el traslado en los tiempos establecidos, entre otros requisitos.
- Artículo 7.18: Sanciones
La disposición indica adoptar o mantener medidas para sancionar por el incumplimiento de la normatividad aduanera y sean aplicadas de uniformemente en sus territorios. Además, de ser impuestas a quien haya cometió la infracción aduanera, dependiendo de los hechos en forma proporcional al grado de gravedad del incumplimiento. Regulación similar en el artículo 6, numeral 3 del AFC.
Asimismo, se establece que las partes deben regular que un error administrativo o menor en la operación aduanera, no debe ser considerado como una infracción aduanera conforme a la normatividad y podrá ser corregida sin sanciones a menos que sea un patrón de conductas.
En la práctica aduanera, la imposición de algunas infracciones y sanciones relacionadas con el incumplimiento de documentación accesoria es considerada más grave que el incumplimiento de la documentación principal, por ejemplo, la sanción por inconsistencias del acuse de valor con una multa de $22,900 pesos, y las inconsistencias del pedimento aduanal con una multa de $2,010 pesos, conforme a los artículos 184-B, fracción I y 185, fracción II de la Ley Aduanera.
Adicionalmente, existen supuestos que por el simple hecho de subsanar un error debe realizar el pago de una sanción, por ejemplo, la multa de $2,010 por la rectificación de claves para empresas con Programa IMMEX conforme a la regla 4.3.10 de las RGCE para 2020.
- Artículo 7.19: Normas de Conducta
El precepto señala que deben adoptarse medidas para disuadir a los funcionarios de aduanas de participar en acciones que pueden tener como resultado un beneficio privado, incluyendo los económicos.
Adicionalmente, se indica que se debe establecer un mecanismo para que los actores de comercio exterior presenten reclamaciones sobre conductas indebidas o corruptas por el personal de aduanas, y deberá darse el seguimiento oportuno a la misma.
El Servicio de Administración Tributaria ha implementado acciones para presentar denuncias sobre contrabando y los agentes aduanales, por lo que los usuarios podrán utilizar las distintas alternativas para presentar las denuncias o quejas ante la autoridad.
- Artículo 7.20: Agentes Aduanales
Este dispositivo indica la posibilidad de realizar el despacho aduanero sin la intervención de un agente aduanal. Por otro lado, se establece que las partes no impondrán limitaciones sobre la cantidad de puertos o ubicaciones en las cuales pueda operar el agente aduanal. Regulación similar al artículo 10, numeral 6 del ACF.
En la actualidad, la normatividad aduanera contempla la posibilidad de realizar el despacho aduanero directo a través del representante legal aduanero. Cabe mencionar, que aun cuando haya sido derogada la figura del Apoderado Aduanal todavía existen personas autorizadas para llevar a cabo el despacho de las operaciones aduaneras.
En relación con la figura del agente aduanal, el artículo 161 de la Ley Aduanera señala que “la patente de agente aduanal le da derecho al titular para actuar ante una aduana de adscripción”. Adicionalmente, establece la limitante siguiente: “En ningún caso se podrá autorizar a un agente aduanal a efectuar despachos en más de tres aduanas adicionales a la de su adscripción”.
- Artículo 7.21: Inspecciones Fronterizas
Este precepto aborda el tema de la cooperación para la facilitación del comercio promoviendo el procesamiento eficiente y efectivo de las operaciones. Regulación similar en el artículo 8 del AFC.
También se contempla que las administraciones aduaneras y otras agencias realicen las inspecciones en forma coordinada en la misma ubicación con el objetivo de realizar el despacho de mercancías, siempre que cumplan todos los requisitos establecidos.
El artículo 144, fracción XXXIII de la Ley Aduanera dispone que la SHCP-SAT tiene atribuciones para “autorizar que el despacho de mercancías pueda hacerse conjuntamente con las autoridades aduaneras de otros países tanto en territorio nacional como en el extranjero, de conformidad con los tratados internacionales en los que México sea parte, así como emitir las reglas que permitan operar dicho despacho conjunto conforme a la legislación nacional, los tratados internacionales y los acuerdos interinstitucionales aplicables, incluso para el ejercicio de facultades de comprobación en aduanas yuxtapuestas y puntos fronterizos unificados”. En este sentido, algunos ejemplos que han sido regulados en la normatividad son:
RGCE 2020 | Supuesto |
3.7.28 | Las empresas del sector agrícola interesadas en realizar la exportación de las mercancías autorizadas, podrán realizar el despacho conjunto con las autoridades competentes, en el recinto fiscal de la aduana de Tijuana. |
4.8.16 | Las empresas que cuenten con autorización para instalarse en un recinto fiscalizado estratégico, ubicado dentro o colindante, incluso mediante el confinamiento de rutas, con un recinto fiscal ubicado en la franja fronteriza del país, podrán introducir o extraer mercancías de comercio exterior bajo el esquema de despacho conjunto. |
7.3.1, fracción II | Empresas con programa IMMEX de ciertos sectores productivos podrán realizar el despacho conjunto cuando el ingreso a territorio nacional, las mercancías provengan directamente del Aeropuerto Internacional de Laredo en Laredo, Texas, y su arribo lleguen a los aeropuertos internacionales designado. |
- Artículo 7.22: Protección de la Información de los Operadores Comerciales
Este dispositivo menciona las medidas de seguridad sobre el uso y protección de la información que obtengan de los actores del comercio exterior. Regulación similar en el artículo 12, numeral 5 del AFC.
- Artículo 7.23: Iniciativas Aduaneras para la Facilitación del Comercio
Este precepto contempla la cooperación para elaborar e implementar iniciativas de facilitación comercial entre las partes. Regulación similar en el artículo 12 del AFC.
- Artículo 7.24: Comité de Facilitación del Comercio
En este dispositivo se establece la creación de un Comité de Facilitación del Comercio para abordar temas relacionados con la facilitación del comercio, el cual se integra por representes de cada país, y se reunirá dentro del año de vigencia del T-MEC, y posteriormente las reuniones se realizarán como lo acuerden las partes.
La Secretaría de Economía informó mediante un comunicado de prensa del 18 de mayo de 2021 que el Comité de Facilitación de Comercio sostuvo su primera reunión de trabajo.
Comparativo de Temas Regulados sobre la Facilitación Comercial
Finalmente, en la siguiente tabla se efectúa un comparativo de forma indicativa de los tópicos que se abordan en los acuerdos o tratados comerciales de carácter internacional vigentes:
TEMA | *T-MEC 2020 | TIPAT 2018 | AFC 2017 | AP 2016 | PAN 2015 | CAFTA 2012 |
Facilitación del Comercio | 7.1 | 5.1 | ||||
Publicación en Línea | 7.2 | 5.11 | 1.1 | 5.3 | 5.2 | 6.2 |
Comunicación con los Operadores Comerciales | 7.3 | 2.1 | ||||
Servicios de Información | 7.4 | 1.3 | ||||
Resoluciones Anticipadas | 7.5 | 5.3 | 3 | 5.12 | 5.11 | 5.11 |
Asesoría o Información sobre Devolución de Aranceles o Programas de Diferimiento de Aranceles | 7.6 | 5.4 | ||||
Despacho Aduanero de las Mercancías | 7.7 | 5.1 | 5.4 | 5.3 | 6.3 | |
Envíos de Entrega Rápida | 7.8 | 5.7 | 7.8 | 5.7 | 5.6 | 6.8 |
Uso de Tecnología de la Información | 7.9 | |||||
Ventanilla Única | 7.1 | 10.4 | 5.9 | 5.8 | 6.12 | |
Transparencia, Predictibilidad y Consistencia en los Procedimientos Aduaneros | 7.11 | 5 | ||||
Gestión de Riesgos | 7.12 | 5.9 | 7.4 | 5.6 | 5.5 | 6.4 |
Auditoría Posterior al Despacho Aduanero | 7.13 | 7.5 | ||||
Operador Económico Autorizado – OEA | 7.14 | 7.7 | 5.8 | 5.7 | 6.11 | |
Revisión e Impugnación de las Determinaciones Aduaneras | 7.15 | 5.5 | 4 | 5.1 | 5.9 | 6.9 |
Orientación Administrativa | 7.16 | |||||
Tránsito | 7.17 | 11 | ||||
Sanciones | 7.18 | 5.8 | 6 | 5.11 | 5.1 | 6.1 |
Normas de Conducta | 7.19 | |||||
Agentes Aduanales | 7.2 | 10.6 | ||||
Inspecciones Fronterizas | 7.21 | 8 | ||||
Protección de la Información de los Operadores Comerciales | 7.22 | |||||
Iniciativas Aduaneras para la Facilitación del Comercio | 7.23 | |||||
Comité de Facilitación del Comercio | 7.24 | |||||
Cooperación Regional y Bilateral en materia de Aplicación de la Legislación | 7.25 | 5.2 | 8 | 5.14 | 6.6 | |
Intercambio de Información Confidencial Específica | 7.26 | 12.2 | ||||
Solicitudes de Verificación de Cumplimiento Aduanero | 7.27 | |||||
Confidencialidad entre las Partes | 7.28 | 5.12 | 12.5 | 5.2 | 6.7 | |
Subcomité de Aplicación de la Legislación Aduanera | 7.29 | |||||
Automatización | 5.6 | 5.5 | 5.4 | 6.5 | ||
Asistencia Mutua | 5.15 |
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Continuing with the analysis of Section A of Chapter 7 of the USMCA, which addresses the topic of “Customs Administration and Trade Facilitation”, on this occasion we highlight the following points:
- Article 7.13: Post-Customs Clearance Audit
This precept mentions that in order to speed up the crossing of goods subject to customs procedures, the customs authorities will carry out audits after customs clearance to ensure compliance with customs regulations, taking into consideration risk management. Similar regulation in article 7, numeral 5 of the TFA.
Currently, the customs and tax regulations establish several procedures through which the customs authority may carry out post customs clearance audits of goods, some of which are as follows:
Legal Basis | Powers |
42, III CFF | Tax home visits |
48 CFF | Desk reviews |
144, XI Ley Aduanera | Verification of goods in transport |
144 C Ley Aduanera | Foreign trade audits |
- Article 7.14: Authorized Economic Operator – AEO
This provision requires the parties to maintain an Authorized Economic Operator program in accordance with the standards of the World Customs Organization. Similar regulation in article 7, numeral 7 of the TFA.
The Authorized Economic Operator, by its acronym AEO, is a party involved in the international movement of goods whatever its function, who has assumed or on behalf of a national Customs Administration and who complies with WCO standards or equivalent standards of supply chain security. AEOs may be manufacturers, importers, exporters, customs brokers, freight forwarders, freight forwarders, groupage agents, intermediaries, port, airport or terminal operators, integrated transport operators, warehouse operators, distributors or freight forwarders.
This certification has its antecedent on December 30, 2002 with the figure of the “Certified Company Registry”, a scheme incorporated in the Customs Law. Subsequently, the scheme changed its name to “Nuevo de Esquema de Empresas Certificadas” (New Certified Companies Scheme), by its initials “NEEC”.
Currently, the registration is known as Authorized Economic Operator under the company certification scheme, which is aligned with the World Customs Organization’s Framework of Standards to Secure and Facilitate Trade (SAFE), and the modalities contemplated are as follows:
Authorized Economic Operator Importer and/or Exporter Aircraft Aircraft Controller | SECIIT Textile Strategic Bonded Warehouse Regime Logistics Outsourcing |
It should be noted that some countries implement similar standards issued by each country’s customs administration, for example, in the supply chain security ISO 28000:2007, in the USA they implement the C-TPAT (Customs Trade Partnership Against Terrorism) and in Canada they implement the PIP (Partners in Protection), which are successful programs because they have a large number of registered companies, including mutual recognition with some governments at an international level.
As for the Authorized Economic Operator and Certified Commercial Partner modalities, SAT has 1,088 authorized companies that enjoy different administrative, legal and operational benefits, as long as they comply with the security profiles in the supply chain.
Modalities | Amount |
Authorized Economic Operator [3] | 645 |
Certified Business Partner: | |
– Customs Broker | 175 |
– Transport company | 250 |
– Supervised enclosure | 14 |
– Industrial park | 2 |
– Courier and courier companies | 2 |
Total | 1,088 |
- Article 7.15: Review and Challenge of Customs Determinations
This provision contemplates the prerogative of access to justice for foreign trade users on customs determinations, so that countries must guarantee the challenge or administrative review of the determination by an administrative authority with superior or independent authority of the official or office that issued the determination, or in its case, a quasi-judicial or judicial review or challenge of the determination or decision made by the last level of administrative review. Similar regulation in article 6, paragraph 3 of the TFA.
The customs tax regulations contemplate various schemes in the administrative area, including the alternative means of dispute resolution, to resolve challenges to acts or resolutions that cause prejudice to the foreign trade user, which may be filed before the tax authority or the Federal Court of Administrative Justice, as established by the law of the matter.
Legal Basis | Powers |
203 Customs Law | Proceeding of the appeal for revocation. |
69-C | Conclusive agreement |
117 CFF | Appeal for revocation. |
133-B | Exclusive appeal on the merits. |
2 LFPCA | Contentious-administrative trial. |
- Article 7.16: Administrative Orientation
This precept establishes the incorporation of an administrative scheme for a customs office to make guidance consultations on customs procedures and regulations to the competent authority of the customs administration, either ex officio or at the request of an interested party.
Rule 87 of the general provisions of the treaty indicates that the request shall be made by electronic means by sending an e-mail to facilitacion@sat.gob.mx, together with the documentation related to the request. Currently, the Customs Service portal offers to resolve queries through the online chat or by means of the aforementioned e-mail.
In this context, there is a precedent on the project called “New Model of Customs Service” to provide a similar customs guidance service that aimed to strengthen collaboration between foreign trade users (passengers, exporters and importers, businessmen, chambers and associations) and the customs authority, also using the same email facilitacion@sat.gob.mx.
It is important to note that for the administrative guidance procedure, the regulations do not establish a deadline for the resolution of the consultation. However, there are other alternative procedures to submit queries to the customs authority. For example, importers and exporters have the possibility of submitting queries to the customs authorities on issues related to customs legislation, as long as they deal with real and concrete situations, which must be resolved within a period of 3 months.
- Article 7.17: Transit
The provision describes what the “traffic in transit” of goods and means of transport consists of and establishes that the formalities and controls should not be more burdensome than to identify the goods and ensure that the requirements were met. Similar regulation in Article 11 of the TFA.
The Customs Law contemplates the transit regime, which consists of the transfer of goods, under fiscal control, from one national customs office to another. The modalities used to carry out operations under the goods transit regime are the following: a) Internal Transit for Importation; b) Internal Transit for Exportation; c) International Transit through National Territory; d) International Transit through Foreign Territory; e) Transit for Transshipment and f) Inter-border Transit.
In general terms, customs processing offers several facilities and establishes several obligations such as: filing a customs declaration; applying the generic code 00000000 to the goods, instead of the tariff item; using registered carriers; determining contributions and applying a higher import tax rate; complying with non-tariff measures; carrying out the transfer within the established times, among other requirements.
- Artículo 7.18: Sanciones
The provision indicates to adopt or maintain measures to sanction non-compliance with customs regulations and to apply them uniformly in their territories. In addition, to be imposed on the person who has committed the customs infraction, depending on the facts in proportion to the degree of seriousness of the non-compliance. Similar regulation in article 6, numeral 3 of the TFA.
Likewise, it is established that the parties must regulate that an administrative or minor error in the customs operation should not be considered as a customs infraction according to the regulations and may be corrected without sanctions unless it is a pattern of conduct.
In customs practice, the imposition of some infractions and penalties related to the non-compliance of accessory documentation is considered more serious than the non-compliance of the main documentation, for example, the penalty for inconsistencies in the value acknowledgment with a fine of $22,900 pesos, and the inconsistencies in the customs declaration with a fine of $2,010 pesos, pursuant to articles 184-B, section I and 185, section II of the Customs Law.
Additionally, there are cases in which the simple fact of correcting an error requires the payment of a penalty, for example, the fine of $2,010 pesos for the rectification of codes for companies with an IMMEX Program in accordance with rule 4.3.10 of the RGCE for 2020.
- Article 7.19: Standards of Conduct
The precept states that measures should be adopted to dissuade customs officials from participating in actions that may result in private benefit, including economic ones.
In addition, it states that a mechanism must be established for foreign trade stakeholders to file complaints about improper or corrupt conduct by customs personnel, and timely follow-up must be given to the same.
The Tax Administration Service has implemented actions to file complaints about smuggling and customs agents, so users may use the different alternatives to file complaints before the authority.
- Article 7.20: Customs Brokers
This provision indicates the possibility of performing customs clearance without the intervention of a customs broker. On the other hand, it establishes that the parties shall not impose limitations on the number of ports or locations in which the customs broker may operate. This regulation is similar to article 10, paragraph 6 of the TFA.
At present, the customs regulations contemplate the possibility of direct customs clearance through the customs legal representative. It is worth mentioning that even though the figure of the Customs Agent has been repealed, there are still persons authorized to carry out customs clearance operations.
With respect to the customs broker, Article 161 of the Customs Law states that “the customs broker’s patent entitles the holder to act before a customs office of assignment”. Additionally, it establishes the following limitation: “In no case may a customs broker be authorized to perform clearances in more than three customs offices in addition to the one where he/she is assigned”.
- Article 7.21: Border Inspections
This provision addresses the issue of cooperation for trade facilitation by promoting the efficient and effective processing of transactions. Similar regulation in Article 8 of the TFA.
It is also contemplated that customs administrations and other agencies carry out inspections in a coordinated manner in the same location for the purpose of clearance of goods, provided they comply with all the established requirements.
Article 144, section XXXIII of the Customs Law provides that the SHCP-SAT has the authority to “authorize that the clearance of goods may be done jointly with the customs authorities of other countries both in national territory and abroad, in accordance with the international treaties to which Mexico is a party, as well as to issue the rules that allow such joint clearance to operate in accordance with national legislation, international treaties and applicable inter-institutional agreements, including for the exercise of verification powers in juxtaposed customs and unified border points”. In this sense, some examples that have been regulated in the regulations are as follows:
RGCE 2020 | Case |
3.7.28 | The companies of the agricultural sector interested in exporting authorized merchandise may carry out the joint dispatch with the competent authorities in the fiscal precinct of the customs of Tijuana. |
4.8.16 | The companies that have authorization to be installed in a strategic fiscal precinct, located within or adjacent, even through the confinement of routes, with a fiscal precinct located in the border strip of the country, will be able to introduce or extract foreign trade goods under the joint clearance scheme. |
7.3.1, fracción II | Companies with IMMEX program of certain productive sectors will be able to perform the joint dispatch when the entrance to national territory, the merchandise comes directly from the Laredo International Airport in Laredo, Texas, and its arrival arrives to the designated international airports. |
- Article 7.22: Protection of Commercial Operators’ Information
This provision mentions the security measures on the use and protection of the information obtained from foreign trade actors. Similar regulation in article 12, numeral 5 of the TFA.
- Article 7.23: Customs Trade Facilitation Initiatives
This provision contemplates cooperation to develop and implement trade facilitation initiatives between the parties. Similar regulation in article 12 of the TFA.
- Article 7.24: Trade Facilitation Committee
This provision establishes the creation of a Trade Facilitation Committee to address issues related to trade facilitation, which will be integrated by representatives from each country, and will meet within the year in which the USMCA is in force, and thereafter the meetings will be held as agreed by the parties.
The Secretariat of Economy informed through a press release dated May 18, 2021 that the Trade Facilitation Committee held its first working meeting.
Comparison of Trade Facilitation Regulatory Issues
Finally, the following table provides an indicative comparison of the topics addressed in current international trade agreements or treaties:
TOPIC | *USMCA 2020 | CPTPP 2018 | TFA 2017 | AP 2016 | PAN 2015 | CAFTA 2012 |
Trade Facilitation | 7.1 | 5.1 | ||||
Online Publication | 7.2 | 5.11 | 1.1 | 5.3 | 5.2 | 6.2 |
Communication with Trade Operators | 7.3 | 2.1 | ||||
Information Services | 7.4 | 1.3 | ||||
Advance Rulings | 7.5 | 5.3 | 3 | 5.12 | 5.11 | 5.11 |
Advice or Information on Duty Drawback or Duty Deferral Programs | 7.6 | 5.4 | ||||
Customs Clearance of Goods | 7.7 | 5.1 | 5.4 | 5.3 | 6.3 | |
Expedited Delivery Shipments | 7.8 | 5.7 | 7.8 | 5.7 | 5.6 | 6.8 |
Use of Information Technology | 7.9 | |||||
Single Window | 7.1 | 10.4 | 5.9 | 5.8 | 6.12 | |
Transparency, Predictability and Consistency in Customs Procedures | 7.11 | 5 | ||||
Risk Management | 7.12 | 5.9 | 7.4 | 5.6 | 5.5 | 6.4 |
Post Customs Clearance Audit | 7.13 | 7.5 | ||||
Authorized Economic Operator – AEO | 7.14 | 7.7 | 5.8 | 5.7 | 6.11 | |
Review and Challenge of Customs Determinations | 7.15 | 5.5 | 4 | 5.1 | 5.9 | 6.9 |
Administrative Guidance | 7.16 | |||||
Transit | 7.17 | 11 | ||||
Sanctions | 7.18 | 5.8 | 6 | 5.11 | 5.1 | 6.1 |
Standards of Conduct | 7.19 | |||||
Customs Agents | 7.2 | 10.6 | ||||
Border Inspections | 7.21 | 8 | ||||
Trade Operator Information Protection | 7.22 | |||||
Customs Trade Facilitation Initiatives | 7.23 | |||||
Trade Facilitation Committee | 7.24 | |||||
Regional and Bilateral Enforcement Cooperation | 7.25 | 5.2 | 8 | 5.14 | 6.6 | |
Exchange of Specific Confidential Information | 7.26 | 12.2 | ||||
Customs Compliance Verification Requests | 7.27 | |||||
Confidentiality between the Parties | 7.28 | 5.12 | 12.5 | 5.2 | 6.7 | |
Customs Law Enforcement Subcommittee | 7.29 | |||||
Automation | 5.6 | 5.5 | 5.4 | 6.5 | ||
Mutual Assistance | 5.15 |
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