
Puntos Relevantes en Materia Aduanera del Nuevo Reglamento Interior de la SHCP
El día 6 de marzo de 2023 fue publicado en el DOF el “Decreto por el que se expide el Reglamento Interior de la Secretaría de Hacienda y Crédito Público”, mismas que tuvo vigencia el 7 de marzo de 2023, salvo sus transitorios.
Algunos de los cambios importantes que están relacionados en materia aduanera y de comercio exterior son los que se indican a continuación:
Se incorpora el objeto de este instrumento normativo el cual consiste en “establecer la organización y funcionamiento de la SHCP, así como determinar la competencia, estructura y atribuciones de sus unidades administrativas”.[1]
Por cuanto, a la estructura de las unidades y órganos administrativos desconcentrados, destaca la “Coordinación de Legislación Aduanera y Comercio Exterior” que está a cargo de la “Unidad de Legislación Tributaria” y es parte de la “Subsecretaría de Hacienda y Crédito Público”.[2]
Reglamento Interior SCHP DOF 06/03/2023 | Reglamento Interior SCHP Abrogado |
Subsecretaría de Hacienda y Crédito Público | B. Unidades Administrativas Centrales: |
VIII. Unidad de Legislación Tributaria: | XI. Unidad de Legislación Tributaria: |
a) Dirección General de Tratados Internacionales: 1. Coordinación de Tratados Internacionales; 2. Coordinación de Política Fiscal Internacional; 3. Dirección del Centro Multilateral, y 4. Dirección de Legislación Fiscal Internacional; |
a) Dirección General de Tratados Internacionales: 1. Dirección General Adjunta de Tratados Internacionales; |
b) Coordinación de Legislación en Impuestos Directos; c) Coordinación de Legislación en Impuestos Indirectos; d) Coordinación de Legislación de Derechos, Productos y Aprovechamientos; e) Coordinación de Legislación Aduanera y Comercio Exterior, y f) Coordinación de Legislación de Ingresos de la Federación y sobre Hidrocarburos; |
b) Dirección General Adjunta de Legislación y Estudios Tributarios; c) Dirección General Adjunta de Legislación Aduanera y Comercio Exterior, y d) Dirección General Adjunta de Legislación de Derechos, Productos y Aprovechamientos; |
Haciendo un comparativo del nuevo Reglamento Interior de la SHCP con respecto del instrumento abrogado, se identifica que la “Coordinación de Legislación Aduanera y Comercio Exterior” deja de ser una Dirección General, la cual tendrá las atribuciones que se indican:
Artículo 19 I. Reglamento Interior SCHP DOF 06/03/2023 | Artículo 52. Reglamento Interior SCHP Abrogado |
Coordinación de Legislación Aduanera y Comercio Exterior | Dirección General Adjunta de Legislación Aduanera y Comercio Exterior |
I. Estudiar y, en su caso, elaborar, con la participación que corresponda a otras unidades administrativas de la Secretaría, así como de las demás dependencias de la Administración Pública Federal, los proyectos de iniciativas de leyes, de decretos, de reglamentos y de reglas generales, cuando dichos proyectos contengan normas que se relacionen con la materia aduanera; | I. Estudiar y formular los anteproyectos de iniciativas de leyes y proyectos de reglamentos en materia aduanera, así como los proyectos de reglas generales de carácter aduanero; |
II. Asesorar, en el ámbito de su competencia, a las unidades administrativas competentes de la Secretaría, del Servicio de Administración Tributaria, de la Agencia Nacional de Aduanas de México y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en la adecuada interpretación y aplicación de la legislación aduanera, y de los acuerdos, convenios y tratados internacionales; | II. Asesorar a las unidades administrativas competentes de la Secretaría, del SAT y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en la adecuada interpretación y aplicación de la legislación aduanera, y de los acuerdos, convenios y tratados internacionales, en el ámbito de su competencia; |
III. Conocer, en el ámbito de su competencia, de la problemática y opiniones vertidas por las dependencias y entidades de la Administración Pública Federal y, en su caso, proponer las medidas que respecto de política tributaria y de los tratados de libre comercio deben instrumentarse; | III. Conocer, en el ámbito de su competencia, de la problemática y opiniones vertidas por las dependencias y entidades de la Administración Pública Federal, sobre las medidas que respecto de política tributaria y de los tratados de libre comercio deben instrumentarse; |
IV. Conocer, en el ámbito de su competencia, de la problemática y opiniones vertidas por los diversos grupos o sectores sociales, para proponer las medidas que se deben tomar en consideración con el tratamiento a sectores de contribuyentes y de diversos grupos sociales en relación a las contribuciones, a los aprovechamientos y en el cumplimiento de sus obligaciones en materia aduanera, así como de las que se deriven de los tratados de libre comercio de los que el Estado mexicano sea parte; | IV. Conocer, en el ámbito de su competencia, de la problemática y opiniones vertidas por los diversos grupos o sectores sociales, para proponer las medidas que se deben tomar en consideración con el tratamiento a sectores de contribuyentes y de diversos grupos sociales en relación a las contribuciones, a los aprovechamientos y en el cumplimiento de sus obligaciones en materia aduanera, así como de las que se deriven de los tratados de libre comercio de los que México sea parte; |
V. Participar, conjuntamente con las unidades administrativas de la Secretaría, del Servicio de Administración Tributaria, de la Agencia Nacional de Aduanas de México y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en el ámbito de su competencia, en los grupos de trabajo que se establezcan al amparo de los acuerdos, convenios o tratados internacionales de los que México sea parte; | V. Participar, conjuntamente con las unidades administrativas de la Secretaría, del SAT y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en el ámbito de su competencia, en los grupos de trabajo que se establezcan al amparo de los acuerdos, convenios o tratados internacionales de los que México sea parte; |
VI. Participar, en el ámbito de su competencia, en el estudio y formulación de los anteproyectos de acuerdos, convenios y tratados internacionales, así como en las negociaciones respectivas; | VI. Participar, en el ámbito de su competencia, en el estudio y formulación de los anteproyectos de acuerdos, convenios y tratados internacionales, así como en las negociaciones respectivas; |
VII. Emitir opiniones sobre proyectos e iniciativas de leyes, reglamentos, decretos, acuerdos o resoluciones en materia aduanera, así como de iniciativas de leyes o decretos que se presenten ante el Congreso de la Unión en dicha materia, que sean sometidos a su consideración; | VII. Emitir opiniones sobre anteproyectos e iniciativas de leyes, reglamentos, decretos, acuerdos o resoluciones de carácter aduanero, así como de iniciativas de leyes o decretos que se presenten ante el congreso de la Unión en dicha materia, que sean sometidas a su consideración; |
VIII. Mantener comunicación con las autoridades de otros países para obtener y proporcionar la información y documentación que establezcan los acuerdos, convenios y tratados internacionales de libre comercio o en materia aduanera, y representar a la Secretaría en foros, eventos y reuniones nacionales e internacionales, en los que se analicen asuntos de su competencia; | VIII. Mantener comunicación con las autoridades de otros países para obtener y proporcionar la información y documentación que establezcan los acuerdos, convenios y tratados internacionales de libre comercio o en materia aduanera, y representar a la Secretaría en foros, eventos y reuniones nacionales e internacionales, en los que se analicen asuntos de su competencia; |
IX. Participar, en el ámbito de su competencia, con otras unidades administrativas de la Secretaría, del Servicio de Administración Tributaria y de la Agencia Nacional de Aduanas de México, en la instrumentación de acciones para el intercambio de conocimientos técnicos con los países parte de los acuerdos, convenios o tratados internacionales, suscritos por el Estado mexicano; | IX. Participar, en el ámbito de su competencia, con otras unidades administrativas de la Secretaría y del SAT, en la instrumentación de acciones para el intercambio de conocimientos técnicos con los países parte de los acuerdos, convenios o tratados internacionales, suscritos por México; |
X. Participar con las unidades administrativas competentes de la Secretaría y del Servicio de Administración Tributaria en el diseño de las formas oficiales de avisos, pedimentos, declaraciones, manifestaciones, y demás documentos requeridos por las disposiciones aduaneras; | X. Participar con las unidades administrativas competentes del SAT en el diseño de las formas oficiales de avisos, pedimentos, declaraciones, manifestaciones, y demás documentos requeridos por las disposiciones aduaneras; |
XI. Participar con las autoridades competentes de la Secretaría, del Servicio de Administración Tributaria, de la Agencia Nacional de Aduanas de México y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en los términos de las disposiciones jurídicas aplicables, en el estudio y formulación de los proyectos de aranceles, cuotas compensatorias y demás medidas de regulación y restricción al comercio exterior; | XI. Participar con las autoridades competentes de la Secretaría, del SAT y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en los términos de la legislación aplicable, en el estudio y formulación de los proyectos de aranceles, cuotas compensatorias y demás medidas de regulación y restricción al comercio exterior; |
XII. Participar con las autoridades competentes de la Secretaría, del Servicio de Administración Tributaria, de la Agencia Nacional de Aduanas de México y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en el análisis de las medidas aduaneras y las relacionadas con la industria maquiladora a fin de que sean acordes con la política de comercio exterior y, en su caso, proponer las medidas procedentes para la promoción del comercio exterior mexicano, previo estudio de las propuestas de otras autoridades competentes; | XII.Participar con las autoridades competentes de la Secretaría, del SAT y de otras dependencias de la Administración Pública Federal, en el análisis de las medidas aduaneras y las relacionadas con la industria maquiladora a fin de que sean acordes con la política de comercio exterior, proponiendo las medidas procedentes para la promoción del comercio exterior mexicano, previo estudio de las propuestas de otras autoridades competentes; |
XIII. Participar en la elaboración de disposiciones relativas a las operaciones fronterizas, para el fomento de la industria maquiladora y para el desarrollo de la franja y región fronteriza del país en el ámbito de su competencia; | XIII. Participar en la elaboración de disposiciones relativas a las operaciones fronterizas, para el fomento de la industria maquiladora y para el desarrollo de la franja y región fronteriza del país en el área de su competencia; |
XIV. Analizar y opinar los precios estimados de mercancías de comercio exterior que sean objeto de subvaluación propuestos por las unidades administrativas competentes de la Secretaría, y | XIV. Participar en la elaboración de las medidas y programas correspondientes al fomento a las industrias de exportación, los regímenes temporales y definitivos de importación y exportación de vehículos automotores al país, y |
XV. Participar en la elaboración de las medidas y programas correspondientes al fomento a las industrias de exportación, a los regímenes temporales y definitivos de importación y exportación de vehículos automotores al país. | XV. Proporcionar la información que le sea solicitada, respecto de las facultades a que se refiere el presente artículo, en los términos de la Ley Federal de Transparencia y Acceso a la Información Pública Gubernamental. |
En relación con los Órganos Desconcentrados, se mantiene la regulación del Servicio de Administración Tributaria (SAT) y de la Agencia Nacional de Aduanas de México (ANAM) que están jerárquicamente subordinados a la SHCP.
Las referencias que se hagan y las atribuciones que se otorgan en reglamentos, decretos, acuerdos, reglas, manuales y demás disposiciones administrativas a las unidades administrativas de la SHCP que cambian de denominación, se modifican, desaparecen o se crean por virtud del presente ordenamiento, se entenderán hechas u otorgadas a las unidades administrativas que resulten competentes conforme al presente ordenamiento.[3]
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On March 6, 2023, the “Decree issuing the Internal Regulations of the Ministry of Finance and Public Credit” was published in the Official Gazette of the Federation, which became effective on March 7, 2023, except for its transitory provisions.
Some of the important changes related to customs and foreign trade are the following:
The purpose of this regulatory instrument is to “establish the organization and operation of the Ministry of Finance and Public Credit (Secretaría de Hacienda y Crédito Público in Spanish or SHCP), as well as to determine the competence, structure and attributions of its administrative units”.[1]
As for the structure of the units and decentralized administrative agencies, it is important to mention the “Coordination of Customs Legislation and Foreign Trade”, which is in charge of the “Tax Legislation Unit” and is part of the “Undersecretariat of Finance and Public Credit”.[2]
Internal Regulations of the Ministry of Finance and Public Credit (Official Gazette of the Federation) 03/06/2023 | Internal Regulations of the Ministry of Finance and Public Credit (Abrogated) |
Undersecretariat of Finance and Public Credit | B. Central Administrative Units: |
VIII. Tax Legislation Unit: | XI. Tax Legislation Unit: |
a) General Directorate of International Treaties: 1. International Treaties Coordination; 2. International Tax Policy Coordination; 3. Multilateral Center Directorate, and 4. International Tax Legislation Directorate; |
a) General Directorate of International Treaties: 1. Deputy Directorate General for International Treaties; |
b) Direct Tax Legislation Coordination; c) Indirect Tax Legislation Coordination; d) Coordination of Legislation on Duties, Products and Profits; e) Coordination of Customs Legislation and Foreign Trade, and f) Coordination of Federal Revenue Legislation and Hydrocarbons Legislation; |
b) Deputy Directorate General of Tax Legislation and Studies; c) Deputy General Directorate of Customs Legislation and Foreign Trade, and d) Deputy General Directorate of Legislation on Duties, Products and Profits; |
Comparing the new Internal Regulations of the Ministry of Finance and Public Credit (SHCP) with the repealed instrument, it can be seen that the “Coordination of Customs Legislation and Foreign Trade” is no longer a General Directorate, which will have the following attributions:
Article 19 I. Internal Regulations of the Ministry of Finance and Public Credit (Official Gazette of the Federation) 03/06/2023 | Article 52. Internal Regulations of the Ministry of Finance and Public Credit (Abrogated) |
Coordination of Customs Legislation and Foreign Trade | Deputy General Directorate of Customs Legislation and Foreign Trade |
I. Study and, as the case may be, prepare, with the participation of other administrative units of the Ministry and other agencies of the Federal Public Administration, the projects of law initiatives, decrees, regulations and general rules, when such projects contain norms related to customs matters; | I. Study and formulate the preliminary projects of law initiatives and regulation projects in customs matters, as well as the projects of general rules in customs matters; |
II. Advise, within the scope of its competence, the competent administrative units of the Ministry, the Tax Administration Service (SAT), the National Customs Agency of Mexico and other agencies of the Federal Public Administration, on the proper interpretation and application of customs legislation and international agreements, conventions and treaties; | II. Advise the competent administrative units of the Ministry, the Tax Administration Service (SAT) and other agencies of the Federal Public Administration on the proper interpretation and application of customs legislation and international agreements, conventions and treaties, within the scope of their competence; |
III. Be aware, within the scope of its competence, of the problems and opinions expressed by the agencies and entities of the Federal Public Administration and, if appropriate, to propose the measures that should be implemented with respect to tax policy and free trade agreements; | III. Be aware, within the scope of its competence, of the problems and opinions expressed by the agencies and entities of the Federal Public Administration on the measures to be implemented with respect to tax policy and free trade agreements; |
IV. Be aware, within the scope of its competence, of the problems and opinions expressed by the various social groups or sectors, in order to propose measures to be taken into consideration with respect to the treatment of taxpayers and various social groups in relation to taxes, duties and the fulfillment of their obligations in customs matters, as well as those arising from the free trade agreements to which the Mexican State is a party; | IV. Be aware, within the scope of its competence, of the problems and opinions expressed by the various social groups or sectors, in order to propose measures to be taken into consideration with respect to the treatment of taxpayers and various social groups in relation to taxes, duties and the fulfillment of their obligations in customs matters, as well as those arising from free trade agreements to which Mexico is a party; |
V. Participate, together with the administrative units of the Ministry, the Tax Administration Service, the National Customs Agency of Mexico and other agencies of the Federal Public Administration, within the scope of their competence, in the working groups established under international agreements, conventions or treaties to which Mexico is a party; | V. Participate, together with the administrative units of the Ministry, the Tax Administration Service (SAT) and other agencies of the Federal Public Administration, within the scope of their competence, in the working groups established under international agreements, conventions or treaties to which Mexico is a party; |
VI. Participate, within the scope of its competence, in the study and formulation of preliminary projects of international agreements, conventions and treaties, as well as in the respective negotiations; | VI. Participate, within the scope of its competence, in the study and formulation of preliminary projects of international agreements, conventions and treaties, as well as in the respective negotiations; |
VII. Issue opinions on projects and initiatives of laws, regulations, decrees, agreements or resolutions on customs matters, as well as on initiatives of laws or decrees submitted to the Congress of the Union on such matters, which are submitted for its consideration; | VII. Issue opinions on preliminary projects and initiatives of laws, regulations, decrees, agreements or resolutions on customs matters, as well as on initiatives of laws or decrees submitted to the Congress of the Union on such matters, which are submitted for its consideration; |
VIII. Maintain communication with the authorities of other countries to obtain and provide the information and documentation required by international agreements, conventions and treaties on free trade or customs matters, and represent the Ministry in national and international forums, events and meetings in which matters within its competence are analyzed; | VIII. Maintain communication with the authorities of other countries to obtain and provide the information and documentation required by international agreements, conventions and treaties on free trade or customs matters, and represent the Ministry in national and international forums, events and meetings in which matters within its competence are analyzed; |
IX. Participate, within the scope of its competence, with other administrative units of the Ministry, the Tax Administration Service and the National Customs Agency of Mexico, in the implementation of actions for the exchange of technical knowledge with the countries party to the international agreements, conventions or treaties signed by the Mexican State; | IX. Participate, within the scope of its competence, with other administrative units of the Ministry and the Tax Administration Service (SAT), in the implementation of actions for the exchange of technical knowledge with the countries party to the international agreements, conventions or treaties signed by Mexico; |
X. Participate with the competent administrative units of the Ministry and the Tax Administration Service in the design of official forms for notices, customs declarations, statements and other documents required by customs provisions; | X. Participate with the competent administrative units of the Tax Administration Service (SAT) in the design of official forms for notices, customs declarations, statements and other documents required by customs provisions; |
XI. Participate with the competent authorities of the Ministry, the Tax Administration Service, the National Customs Agency of Mexico and other agencies of the Federal Public Administration, under the terms of the applicable legal provisions, in the study and formulation of projects for tariffs, countervailing duties and other measures for the regulation and restriction of foreign trade; | XI. Participate with the competent authorities of the Ministry, the Tax Administration Service (SAT) and other agencies of the Federal Public Administration, under the terms of the applicable legislation, in the study and formulation of projects for tariffs, countervailing duties and other measures for the regulation and restriction of foreign trade; |
XII. Participate with the competent authorities of the Ministry, the Tax Administration Service, the National Customs Agency of Mexico and other agencies of the Federal Public Administration, in the analysis of customs measures and those related to the assembly plant industry in order to ensure that they are in accordance with foreign trade policy and, if appropriate, propose the appropriate measures for the promotion of Mexican foreign trade, after studying the proposals of other competent authorities; | XII. Participate with the competent authorities of the Ministry, the Tax Administration Service (SAT) and other agencies of the Federal Public Administration in the analysis of customs measures and those related to the assembly plant industry so that they are in accordance with foreign trade policy, proposing the appropriate measures for the promotion of Mexican foreign trade, after studying the proposals of other competent authorities; |
XIII. Participate in the preparation of provisions related to border operations, for the promotion of the assembly plant industry and for the development of the country’s border strip and border region within the scope of its competence; | XIII. Participate in the preparation of provisions related to border operations, for the promotion of the assembly plant industry and for the development of the country’s border strip and border region in the area of its competence; |
XIV. Analyze and give its opinion on the estimated prices of foreign trade merchandise subject to undervaluation proposed by the competent administrative units of the Ministry, and | XIV. Participate in the development of measures and programs corresponding to the promotion of export industries, temporary and definitive regimes for the import and export of motor vehicles to the country, and |
XV. Participate in the development of measures and programs corresponding to the promotion of export industries, temporary and definitive regimes for the import and export of motor vehicles to the country. | XV. Provide the information requested, with respect to the powers referred to in this article, under the terms of the Federal Law of Transparency and Access to Public Governmental Information. |
Regarding the Decentralized Agencies, the regulation of the Tax Administration Service (SAT) and the National Customs Agency of Mexico (ANAM), which are hierarchically subordinated to the Ministry of Finance and Public Credit (SHCP), is maintained.
The references made and the powers granted in regulations, decrees, agreements, rules, manuals and other administrative provisions to the administrative units of the Ministry of Finance and Public Credit that change their name, are modified, disappear or are created by virtue of this ordinance, shall be understood to be made or granted to the administrative units that are competent in accordance with this ordinance.[3]
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