
Presentación del Informe relacionado con el Incumplimiento de la Normatividad Aduanera
En el presente identificaremos las obligaciones generales que tiene el Contador Público inscrito sobre la presentación del Dictamen Fiscal y del informe relacionado con el incumplimiento de las disposiciones aduaneras.
A. Sujetos que deben presentar el dictamen
Los contribuyentes que se encuentren obligados o quienes hayan optado por presentar el “Dictamen de los estados financieros” mediante el contador público autorizado deberán cumplir con esta exigencia a más tardar el 15 de mayo del año inmediato posterior a la terminación del ejercicio, de acuerdo con lo siguiente:
Sujetos | Condiciones |
De forma optativa:
Personas físicas con actividad empresarial y Personas morales |
– En el ejercicio inmediato anterior hayan obtenido ingresos acumulables superiores a $140,315,940.00.
– El valor de su activo determinado sea superior a $110,849,600.00. – Por lo menos 300 de sus trabajadores les hayan prestado servicios en cada uno de los meses del ejercicio inmediato anterior. |
De forma obligatoria:
Personas morales que tributen en términos del Título II de la LISR |
– En el último ejercicio fiscal inmediato anterior declarado hayan consignado en sus declaraciones normales ingresos acumulables para efectos del impuesto sobre la renta iguales o superiores a un monto equivalente a $1,779,063,820.00.
– Aquéllas que al cierre del ejercicio fiscal inmediato anterior tengan acciones colocadas entre el gran público inversionista, en bolsa de valores. |
B. Obligaciones del contador público autorizado
Cuando el contador público inscrito en el SAT que elabore el dictamen fiscal tenga conocimiento de que el contribuyente ha incumplido con las disposiciones fiscales y aduaneras o que ha llevado a cabo alguna conducta que pueda constituir la comisión de un delito fiscal deberá informarlo a la autoridad fiscal.
Es importante conocer cuáles son las disposiciones aduaneras que deben observarse e identificar aquellas que serán revisadas por el contador público inscrito, evidentemente dependerá de las actividades productivas o prestación de servicios que lleven a cabo los importadores y exportadores, puesto que dependiendo del régimen aduanero que elijan para destinar sus mercancías, registros, certificaciones o los programas de fomento en el que se encuentren autorizados serán las obligaciones específicas, regulaciones arancelarias y medidas no arancelarias que deban cumplirse conforme a las disposiciones fiscales y aduaneras.
C. Presentación y requisitos del informe
De manera particular, el contador público inscrito informará a la autoridad fiscal a partir de que tenga conocimiento y hasta 30 días hábiles posteriores a la fecha en que se debe presentar el dictamen sobre el incumplimiento a las disposiciones fiscales o aduaneras en las que incurra el contribuyente respecto del cual dictaminó sus estados financieros, observando lo dispuesto en la ficha de trámite 318/CFF “Informe proporcionado por el Contador Público Inscrito respecto del incumplimiento a las disposiciones fiscales y aduaneras o de un hecho probablemente constitutivo de delito”, contenida en el Anexo 1-A de la RMF.
En dicho informe, deberá asentar los aspectos que se indican, además de acompañar la documentación e información que consideres suficiente para acreditar el dicho:
- Nombre, Clave del Registro Federal de Contribuyentes y número registrado como Contador Público Inscrito ante el Servicio de Administración Tributaria.
- Nombre y Clave del Registro Federal de Contribuyentes, del contribuyente respecto del cual se dictamina los estados financieros;
- Especificar el tipo de contribución y el periodo al que corresponde dicha contribución, respecto del cual encontraste el incumplimiento a las disposiciones fiscales o aduaneras o el hecho probablemente constitutivo de delito.
Explicar de manera detallada e individualizada, el incumplimiento a las disposiciones fiscales o aduaneras o el hecho probablemente constitutivo de delito en el que incurrió el contribuyente respecto del cual dictaminaste los estados financieros.
D. Cumplimiento de la normatividad aduanera
El Dictamen Fiscal se presenta a través del Sistema de Presentación del Dictamen de Estados Financieros General cumpliendo los requisitos establecidos por el SAT.[4] Sin embargo, de manera adicional a los formatos e instructivos de acuerdo con la Resolución Miscelánea Fiscal, puesto que no existen requisitos específicos, es dable considerar que algunos de los temas que podrán ser revisados para identificar los posibles riesgos de incumplimiento en materia de infracciones y delitos aduaneros son los que se indican a continuación:
1. Regímenes aduaneros, por ejemplo, destinar las mercancías al régimen definitivo; temporal; tránsito de mercancías; depósito fiscal; elaboración, transformación y reparación en recinto fiscalizado, y el recinto fiscalizado estratégico.
2. Valoración aduanera, por ejemplo, aplicar los métodos de valoración aduanera, vinculación entre las partes, costos y gastos incrementables, o bien, los conceptos de decrementables relacionados con las transacciones realizadas.
3. Contribuciones al comercio exterior y los aprovechamientos, por ejemplo, impuestos, derechos y aprovechamientos que se causen con motivo de las operaciones de importación o exportación, incluyendo la exención de su cumplimiento.
4. Regulaciones y restricciones no arancelarias, por ejemplo, avisos, autorizaciones, certificados, permisos, registros, así como considerar las excepciones de cumplimiento.
5. Certificaciones, programas o registros autorizados por el SAT o la SE, por ejemplo, padrón de importadores, padrón sectorial, padrón de importadores de productos de la canasta básica, Programa de promoción sectorial, programa de la industria manufacturera, maquiladora y servicios de exportación, registro en el esquema de certificación de empresas, autorización de la industria automotriz, etc.
6. Despacho de mercancías, la información y documentación aduanera que permita amparar la legal estancia, tenencia o circulación de las mercancías.
Debe tomarse en cuenta, que la documentación relativa a importaciones y exportaciones en materia aduanera o comercio exterior es parte integrante de la contabilidad de acuerdo con los artículos 28 del CFF y 33 del RCFF. Adicionalmente, los importadores y exportadores se encuentran obligados integrar un expediente de comercio exterior conforme de acuerdo con los artículos 6 y 59, fracción V de la Ley Aduanera.
E. Sanciones por incumplimiento de las obligaciones
El artículo 83, fracción X del CFF indica que son infracciones relacionadas con la obligación de llevar contabilidad, siempre que sean descubiertas en el ejercicio de las facultades de comprobación o de las facultades previstas en el artículo 22 del CFF, no dictaminar sus estados financieros cuando de conformidad con lo previsto en el artículo 32-A del CFF, esté obligado o hubiera optado por hacerlo, por lo que, no presentar dicho dictamen dentro del término previsto se aplicará la sanción de $15,410.00 a $154,050.00 pesos de acuerdo con el artículo 84, fracción IX del CFF.
Asimismo, las autoridades fiscales podrán restringir temporalmente el uso de certificados de sello digital para la expedición de comprobantes fiscales digitales por Internet, cuando se detecte la comisión de una o más de las conductas infractoras previstas en los artículos 79, 81 y 83 del CFF, y la conducta sea realizada por el contribuyente titular del certificado de sello digital de acuerdo con el artículo 17-H Bis del CFF.
Por su parte, el artículo 91-A del CFF dispone que son infracciones relacionadas con el dictamen de estados financieros que deben elaborar los contadores públicos, el que el contador público que dictamina que:
- No observe la omisión de contribuciones recaudadas, retenidas, trasladadas o propias del contribuyente, en el informe sobre la situación fiscal del mismo, por el periodo que cubren los estados financieros dictaminados, y siempre que la omisión de contribuciones sea determinada por las autoridades fiscales en ejercicio de sus facultades de comprobación mediante resolución que haya quedado firme.
- Omita denunciar que el contribuyente ha incumplido con las disposiciones fiscales y aduaneras o que ha llevado a cabo alguna conducta que pueda constituir la comisión de un delito fiscal.
Cabe señalar, que no será considerada como infracción la omisión de la denuncia por parte del contador público tratándose de la clasificación arancelaria de mercancías.
En este sentido, el contador público que cometa las citadas infracciones se le aplicará la suspensión del registro por un periodo de tres años, de acuerdo con el artículo 91-B del CFF.
También, el artículo 96, fracción III del CFF establece que es responsable de encubrimiento en los delitos fiscales quien, sin previo acuerdo y sin haber participado en él, después de la ejecución del delito cuando derivado de la elaboración del dictamen de estados financieros, el contador público inscrito haya tenido conocimiento de un hecho probablemente constitutivo de delito sin haberlo informado en términos del artículo 52, fracción III, tercer párrafo del CFF. En consecuencia, el encubrimiento se sancionará con prisión de tres meses a seis años.
En resumen, los departamentos de aduanas o comercio exterior deberán colaborar de manera coordinada con el área fiscal o impuestos internos para identificar posibles riesgos en materia de infracciones y delitos aduaneros relacionados con las operaciones de comercio exterior, y con ello cumplir de manera espontánea las obligaciones aduaneras previo a la presentación del multicitado dictamen fiscal y al informe previsto en la normatividad fiscal.
FUENTES:
Cfr. Artículo 32-A del CFF.
Cfr. Artículo 52 fracción III, tercer párrafo del CFF.
Cfr. Regla 2.10.28 de la RMF para 2023.
Cfr. Portal del SAT, liga: https://www.sat.gob.mx/aplicacion/20224/descarga-el-ejecutable-para-el-llenado-de-tu-dictamen-fiscal-sipred, mayo 2015.
Cfr. Artículo 146 de la Ley Aduanera.
“En TLC Asociados desarrollamos un equipo multidisciplinario de expertos en auditorías y análisis de riesgos para asesorar y promover el cumplimiento en operaciones de comercio exterior”.
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In this document we will identify the general obligations of the registered Public Accountant regarding the presentation of the Tax Report and the report related to the non-compliance with the customs provisions.
A. Parties that must submit the report
Taxpayers who are obligated or who have chosen to file the “Report of Financial Statements” through the authorized public accountant must comply with this authorized requirement no later than May 15 of the year immediately following the end of the fiscal year, in accordance with the following:[1]
Parties | Conditions |
Optionally:
Individuals with business activity and legal entities |
– In the immediately preceding fiscal year, they have obtained accumulable income of more than $140,315,940.00.
– The value of their determined assets is greater than $110,849,600.00. – At least 300 of their employees have rendered services in each of the months of the immediately preceding fiscal year. |
Mandatorily:
Legal entities that pay taxes under Title II of the Income Tax Law |
– In the last immediately preceding fiscal year, they have declared that they have recorded in their normal income tax returns accruable income for income tax purposes equal to or greater than an amount equivalent to $1,779,063,820.00.
– Those that at the close of the immediately preceding fiscal year have shares placed among the general investor public in the stock exchange. |
B. Obligations of the authorized public accountant
When the public accountant registered with the Tax Administration Service (SAT) who prepares the tax report has knowledge that the taxpayer has not complied with the tax and customs provisions or has carried out any conduct that may constitute the commission of a tax offense, he/she must inform the tax authority.[2]
It is important to know which customs provisions must be observed and identify those that will be reviewed by the registered public accountant. Evidently, this will depend on the productive activities or services rendered by importers and exporters, since the specific obligations, tariff regulations and non-tariff measures that must be complied with in accordance with tax and customs provisions will depend on the customs regime they choose to use for their goods, registrations, certifications or the development programs in which they are authorized.
C. Submission and reporting requirements
In particular, the registered public accountant shall inform the tax authority as soon as he/she becomes aware of and up to 30 business days after the date on which the report must be filed of the non-compliance with tax or customs provisions by the taxpayer whose financial statements were audited, observing the provisions of form 318/CFF “Report provided by the Registered Public Accountant regarding the non-compliance with tax and customs provisions or a fact that probably constitutes a crime”, contained in Annex 1-A of the Miscellaneous Tax Resolution.[3]
In such report, the following aspects must be included, in addition to the documentation and information that you consider sufficient to accredit this report:
- Name, Federal Taxpayer Registry Code and number registered as a Registered Public Accountant with the Tax Administration Service.
- Name and Federal Taxpayer Registry Code of the taxpayer for which the financial statements are being audited;
- Specify the type of contribution and the period to which such contribution corresponds, with respect to which the non-compliance with tax or customs provisions or the fact probably constituting a crime was identified.
- Explain in a detailed and individualized manner, the non-compliance with tax or customs provisions or the fact probably constituting a crime incurred by the taxpayer for which the financial statements were audited.
D. Compliance with customs regulations
The Tax Report is submitted through the General Financial Statement Presentation System, complying with the requirements established by the SAT.[4] However, in addition to the formats and instructions in accordance with the Miscellaneous Tax Resolution, since there are no specific requirements, it is worth considering that some of the issues that may be reviewed to identify possible risks of non-compliance in terms of customs offenses and crimes are the following:
- Customs regimes, for example, allocating goods to the definitive regime; temporary; transit of goods; tax warehouse; processing, transformation and repair in bonded warehouses; and the strategic bonded warehouse.
- Customs valuation, for example, applying customs valuation methods, linkage between parties, incremental costs and expenses, or decrementable concepts related to the transactions performed.
- Contributions to foreign trade and benefits, for example, taxes, duties and benefits arising from import or export operations, including exemption from compliance with them.
- Non-tariff regulations and restrictions, for example, notices, authorizations, certificates, permits, registrations, as well as consideration of compliance exemptions.
- Certifications, programs or registrations authorized by SAT or the Ministry of Economy, for example, importers’ registry, sectorial registry, basic food market products importers’ registry, sectorial promotion program, manufacturing, assembly plant and export services industry program, registration in the business certification scheme, automotive industry authorization, etc.
- Clearance of goods, the customs information and documentation that allows the legal stay, possession or circulation of the goods.[5]
It should be noted that the documentation related to imports and exports in customs or foreign trade matters is an integral part of the accounting in accordance with articles 28 of the Federal Tax Code and 33 of the Federal Tax Code. Additionally, importers and exporters are required to integrate a foreign trade file in accordance with articles 6 and 59, section V of the Customs Law.
E. Penalties for non-compliance with obligations
Article 83, section X of the Federal Tax Code indicates that violations related to the obligation to keep accounting records, whenever they are discovered in the exercise of the powers of verification or of the powers provided in Article 22 of the Federal Tax Code, include not auditing financial statements when in accordance with the provisions of Article 32-A of the Federal Tax Code, it is obliged or has chosen to do so, therefore, not submitting such report within the term provided will be subject to a penalty of $15,410.00 to $154,050.00 Mexican pesos in accordance with article 84, section IX of the Federal Tax Code.
In addition, the tax authorities may temporarily restrict the use of digital seal certificates for the issuance of digital tax receipts via the Internet, when the commission of one or more of the infringing conducts set forth in Articles 79, 81 and 83 of the Federal Tax Code is detected, and the conduct is carried out by the taxpayer holder of the digital seal certificate in accordance with Article 17-H Bis of the Federal Tax Code.
For its part, Article 91-A of the Federal Tax Code provides that the following are offenses related to the financial statement report to be prepared by public accountants, the public accountant who reports that:
- Fails to observe the omission of taxes collected, withheld, transferred or the taxpayer’s own, in the report on the tax situation of the taxpayer, for the period covered by the audited financial statements, and provided that the omission of taxes is determined by the tax authorities in exercise of their powers of verification by means of a resolution that has become final.
- Fails to report that the taxpayer has failed to comply with tax and customs provisions or has carried out any conduct that may constitute the commission of a tax offense.
It should be noted that the omission of the public accountant to report the tariff classification of goods will not be considered an infraction.
In this regard, the public accountant who commits the aforementioned violations will be subject to suspension of registration for a period of three years, in accordance with Article 91-B of the Federal Tax Code.
Also, article 96, section III of the Federal Tax Code establishes that a person is responsible for concealment of tax crimes who, without prior agreement and without having participated in it, after the execution of the crime when, derived from the preparation of the financial statement report, the registered public accountant has had knowledge of a fact probably constituting a crime without having reported it in terms of article 52, section III, third paragraph of the Federal Tax Code. Consequently, concealment will be punished with imprisonment from three months to six years.
In summary, the customs or foreign trade departments must collaborate in a coordinated manner with the tax or internal tax area to identify possible risks in terms of customs infractions and crimes related to foreign trade operations, and thus spontaneously comply with customs obligations prior to the presentation of the aforementioned tax report and the report provided for in the tax regulations.
SOURCES:
[1] Cfr. Article 32-A of the Federal Tax Code.
[2] Cfr. Article 52 section III, third paragraph of the Federal Tax Code.
[3] Cfr. Rule 2.10.28 of the Miscellaneous Tax Resolution for 2023.
[4] Cfr. SAT website, link: https://www.sat.gob.mx/aplicacion/20224/descarga-el-ejecutable-para-el-llenado-de-tu-dictamen-fiscal-sipred, May 2015.
[5] Cfr. Article 146 of the Customs Law.
“In TLC Asociados, we develop a multidisciplinary team of experts in audits and risk analysis for consulting and ensuring compliance with foreign trade operations”.
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