
Operaciones consolidadas con Avisos Electrónicos para Empresas OEA
En el presente conoceremos los beneficios de utilizar los avisos electrónicos en el despacho de mercancías con el propósito de agilizar el cruce de las mercancías de importación y exportación por parte de las empresas que cuentan con el registro del Operador Económico Autorizado.
El fundamento principal para utilizar este esquema de facilitación para las empresas OEA en las operaciones con pedimentos consolidado es la regla 7.3.3, fracción XXX de las RGCE para 2023, la cual señala a la letra lo siguiente:
“Las empresas con Programa IMMEX que realicen operaciones con pedimentos consolidados, podrán para los efectos de los artículos 37 y 37-A de la Ley, tramitar el pedimento consolidado en forma semanal o mensual y deberán, por cada remesa, transmitir al SAAI el “Aviso electrónico de importación y de exportación” del Anexo 1, presentando las mercancías con el aviso ante el mecanismo de selección automatizado, conforme a los “Lineamientos para la transmisión del aviso electrónico de importación y de exportación” emitidos por la ANAM, sin que sea necesario anexar el CFDI o documento equivalente a que hacen referencia los artículos 36 y 36-A de la Ley. Para tales efectos, deberán presentar cada semana o dentro de los primeros diez días de cada mes, según la opción ejercida, los pedimentos consolidados semanales o mensuales, según corresponda, que amparen todas las operaciones de las mercancías realizadas durante la semana o el mes inmediato anterior, debiendo declarar el tipo de cambio de la fecha de cierre de la operación y como fecha de entrada de la mercancía, la fecha de la primera remesa.”
I. Generalidades del despacho aduanero
En relación con las ventajas de gestionar los trámites aduanales con Avisos electrónicos, a continuación, se destacan los puntos que se indican:
- El beneficio es dirigido únicamente para las empresas IMMEX que cuenten con el registro del Operador Económico Autorizado.
- Asimismo, la facilidad es aplicable para las operaciones con pedimentos consolidados de importación temporal y sus respectivos retornos.
- El pedimento consolidado podrá tramitarse por un periodo semanal o mensual, en donde sobresale el plazo mensual en comparación con el trámite tradicional
- Una vez realizada la apertura del pedimento consolidado, por cada remesa debe trasmitirse al sistema electrónico de la aduana el “Aviso electrónico de importación y de exportación”. En comparación, con el trámite tradicional en donde se emplea el “Aviso de consolidado”, este documento es sustituido por el formato del Aviso electrónico, mismo que se adjunta al final.
- El representante del despacho tiene la obligación de presentar las mercancías y el Aviso electrónico ante la aduana para activar el mecanismo de selección automatizado, y al finalizar la semana o mes de que se trate, será necesario concluir con el trámite presentando el cierre del pedimento consolidado.
Cabe mencionar, que en la práctica aduanera el documento aduanero que se presenta ante la aduana para efectos del despacho de las mercancías es el “Documento de operación para despacho aduanero”, o bien, el dispositivo tecnológico relacionado con el folio del Aviso electrónico de acuerdo con las reglas 2.4.12 y 3.1.33 de las RGCE para 2023 y los lineamientos de la ANAM.
- El cierre del pedimento consolidado deberá efectuarse según la opción ejercida: a) Si la operación es semanal, ésta concluye la semana siguiente; y b) Si la operación es mensual, es cerrada dentro de los primeros 10 días hábiles del mes siguiente.
- Por cuanto, al Tipo de Cambio para el cierre del pedimento deberá declararse el de la fecha de cierre de la operación y como fecha de entrada de la mercancía, la fecha de la primera remesa (Aviso electrónico).
- En el pedimento consolidado deberán declararse las claves relacionadas con la operación consolidada (claves PC y AV), sin embargo, un clave importante es el identificador AV (Aviso electrónico de importación y exportación) conforme al apéndice 8 de las RGCE para 2023, el cual que permite indicar en los previos de consolidado el uso del aviso electrónico por cada remesa presentada en el trámite aduanal.
II. Beneficios adicionales de los avisos electrónicos
En las operaciones aduaneras es posible identificar otros beneficios complementarios que brinda la utilización de los avisos electrónicos, algunos de ellos son los siguientes:
- Fomenta el esquema de menos papel (paperless) estableciéndose que no es necesario anexar el CFDI o documento equivalente.
En comparación, con las operaciones tradicionales tampoco es requerido presentar físicamente el CFDI o documento equivalente, salvo para aquellas mercancías sujetas al padrón sectorial de importadores de acuerdo con el último párrafo de la regla 3.1.8 de las RGCE para 2023, por lo que, bajo esta figura no deberá cumplirse con tal obligación.
No obstante, que no es obligatorio anexar los documentos mencionados, es necesario manteneros en el expediente de comercio exterior para acreditar el valor en aduana de las mercancías, conjuntamente con las manifestaciones de valor y hojas de cálculos, además de considerar que dicho valor y sus incrementables son elementos para determinar la base gravable del impuesto de importación y demás contribuciones, así como llevar a cabo el control del crédito fiscal del IVA e IEPS cuando cuenten con la Certificación de IVA e IEPS.
- No es obligatorio es transmitir electrónicamente los acuses de valor de los documentos equivalentes (facturas comerciales) de conformidad con la regla 1.9.17, último párrafo de las RGCE para 2023.
Sobre este punto, vale la pena mencionar que, al no tener esta obligación, se reduce el riesgo de las infracciones y sanciones establecidas en los artículos 184-A y 184-B, que equivale a una multa de $26,160.00 a $43,620.00 pesos.
- Los Avisos electrónicos que vayan a transmitirse al sistema de la aduana deberán cumplir la estructura del archivo de validación establecida en los “Lineamientos para la transmisión del Aviso Electrónico de Importación y Exportación a que se refieren las reglas 4.5.31., fracción XVI, 4.8.4., 4.8.6., 4.8.7., 7.3.1., 7.3.6. y 7.3.7.”, de junio 2017 publicado en el portal de la ANAM.
Es de suma relevancia conocer este manual, aun cuando no ha sido actualizado en portal de la ANAMA, debido a que no toda la información es transmitida electrónicamente, ni tampoco toda la información que es transmitida se imprime en el documento electrónico. Por ejemplo, el archivo de validación contiene la estructura siguiente:
Registros | Descripción del Campo |
2000 | Inicio de archivos |
2001 | Inicio de aviso. Los tipos de aviso son: 1905 – Aviso que hacen las empresas OEA y SECIIT. 1906 – Aviso de las empresas de la Industria Automotriz. 1907 – Aviso de los Recintos fiscalizados estratégicos. |
2004 | Identificador a nivel aviso |
2005 | Observaciones |
2007 | Transportista |
2008 | Guías |
2009 | Contenedores |
2010 | Mercancías |
2011 | Identificador a nivel mercancía |
2018 | Firma electrónica avanzada (e.firma) |
2019 | Fin de archivo |
En el registro 2010 de “Mercancías”, es donde se asienta la descripción de mercancías de manera genérica, tal como se indican en el instructivo de llenado: “materiales, partes, componentes o material de empaque, utilizados en el proceso de elaboración, transformación o reparación de productos del sector (por ejemplo: indicar sector eléctrico, electrónico, de autopartes, automotriz, etc.)”.
Asimismo, el instructivo de llenado señala que deberá asentarse la cantidad y unidad de medida de comercialización, misma que debe estar relacionada con el CFDI o Documento equivalente.
III. Formato del aviso electrónico
En resumen, es recomendable que actores las empresas IMMEX que cuenten la autorización del Operador Económico Autorizado evalúen la factibilidad de incorporar este esquema de facilitación en el despacho aduanero de las mercancías como una alternativa que les permita ser más eficientes en las operaciones de comercio exterior y reduzcan el riesgo de las sanciones aduaneras.
Fuente de información:
- Méndez Castro, Ricardo. Los Regímenes Aduaneros en México. Tirant lo Blanch. México. 2022.
- Lineamientos para la transmisión del Aviso Electrónico de Importación y Exportación a que se refieren las reglas 4.5.31., fracción XVI, 4.8.4., 4.8.6., 4.8.7., 7.3.1., 7.3.6. y 7.3.7.”
- Reglas Generales de Comercio Exterior para 2023.
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In this document we will learn about the benefits of using electronic notices in the clearance of goods in order to expedite the crossing of import and export goods by companies that are registered as Authorized Economic Operators.
The main basis for using this facilitation scheme for AEO companies in operations with consolidated customs declarations is rule 7.3.3, section XXX of the General Foreign Trade Rules for 2023, which states the following:
“Companies with an IMMEX Program that carry out operations with consolidated customs declarations may, for the purposes of Articles 37 and 37-A of the Law, process the consolidated customs declaration on a weekly or monthly basis and must, for each shipment, transmit to the Comprehensive Automated Customs System (SAAI) the “Electronic Import and Export Notice” of Annex 1, presenting the goods with the notice to the automated selection mechanism, in accordance with the “Guidelines for the transmission of the electronic import and export notice” issued by the National Customs Agency of Mexico (ANAM), with no need to attach the Digital Tax Receipt via Internet (CFDI) or equivalent document referred to in Articles 36 and 36-A of the Law. For such effects, they must present each week or within the first ten days of each month, according to the option exercised, the consolidated weekly or monthly customs declarations, as applicable, that cover all the operations of the merchandise carried out during the week or the immediate previous month, having to declare the exchange rate of the closing date of the operation and as date of entry of the merchandise, the date of the first shipment.”
I. General aspects of customs clearance
In relation to the advantages of managing customs procedures with electronic Notices, the following points are highlighted:
- The benefit is only for IMMEX companies that are registered as Authorized Economic Operators.
- In addition, the facility is applicable to operations with consolidated temporary import declarations and their respective returns.
- The consolidated customs declaration may be processed on a weekly or monthly basis, where the monthly period is more important than the traditional procedure.
- Once the consolidated customs declaration has been opened, the “Electronic Import and Export Notice” must be transmitted to the customs electronic system for each shipment. In contrast to the traditional procedure where the “Consolidated Notice” is used, this document is replaced by the electronic Notice format, which is attached at the end of this document.
- The representative of the customs office has the obligation to present the goods and the electronic Notice to customs to activate the automated selection mechanism, and at the end of the week or month in question, it will be necessary to conclude the process by presenting the closing of the consolidated customs declaration.
It is worth mentioning that, in customs practice, the customs document that is presented to customs for the clearance of goods is the “Operation document for customs clearance”, or the technological device related to the electronic Notice number in accordance with rules 2.4.12 and 3.1.33 of the General Foreign Trade Rules for 2023 and the ANAM guidelines.
- The closing of the consolidated customs declaration must be carried out according to the option exercised: a) If the operation is weekly, it is closed the following week; and b) If the operation is monthly, it is closed within the first 10 working days of the following month.
- The exchange rate for the closing of the customs declaration must be that of the closing date of the operation and the date of entry of the merchandise must be declared as the date of the first shipment (Electronic Notice).
- In the consolidated customs declaration, the codes related to the consolidated operation (PC and AV codes) must be declared, however, an important code is the AV identifier (electronic import and export notice) according to appendix 8 of the General Foreign Trade Rules for 2023, which allows to indicate in the consolidated documents the use of the electronic notice for each shipment presented in the customs procedure.
II. Additional benefits of electronic notices
In customs operations it is possible to identify other complementary benefits provided by the use of electronic notices, including the following:
- Promotion of the paperless scheme, establishing that it is not necessary to attach the Digital Tax Receipt via Internet (CFDI) or equivalent document.
In contrast, with traditional operations, it is not required to physically present the Digital Tax Receipt via Internet (CFDI) or equivalent document, except for those goods subject to the sectorial registry of importers in accordance with the last paragraph of rule 3.1.8 of the General Foreign Trade Rules for 2023, therefore, under this figure it is not necessary to comply with such obligation.
Notwithstanding the fact that it is not mandatory to attach the aforementioned documents, it is necessary to keep them in the foreign trade file to prove the customs value of the goods, together with the value declarations and calculation sheets, in addition to considering that this value and its increments are elements to determine the taxable base for the import tax and other contributions, as well as to carry out the control of the VAT and STPS tax credit when they have the VAT and STPS Certification.
- It is not mandatory to electronically transmit the value acknowledgments of equivalent documents (commercial invoices) in accordance with rule 1.9.17, last paragraph of the General Foreign Trade Rules for 2023.
On this point, it is worth mentioning that, by not having this obligation, the risk of the infractions and penalties established in articles 184-A and 184-B is reduced, which is equivalent to a fine of $26,160.00 to $43,620.00 pesos.
- The electronic Notices to be transmitted to the customs system must comply with the validation file structure established in the “Guidelines for the transmission of the Electronic Import and Export Notice referred to in rules 4.5.31., section XVI, 4.8.4., 4.8.6., 4.8.7., 7.3.1., 7.3.6. and 7.3.7.”, of June 2017 published on the ANAM website.
It is extremely important to know this manual, even though it has not been updated in ANAMA’s website, because not all the information is transmitted electronically, nor is all the information that is transmitted printed in the electronic document. For example, the validation file contains the following structure:
Records | Field Description |
2000 | Start of file |
2001 | Start of notice. The types of notices are: 1905 – Notice given by AEO and SECIIT companies. 1906 – Notice of the companies of the Automotive Industry. 1907 – Notice of Strategic Bonded Warehouses. |
2004 | Warning level identifier |
2005 | Observations |
2007 | Carrier |
2008 | Guidelines |
2009 | Containers |
2010 | Merchandise |
2011 | Merchandise level identifier |
2018 | Advanced electronic signature (e.firma) |
2019 | End of file |
In the 2010 “Merchandise” record, is where the generic description of merchandise is entered, as indicated in the filling instructions: “materials, parts, components or packaging material, used in the process of manufacturing, transformation or repair of products of the sector (for example: indicate electrical, electronic, auto parts, automotive sectors, etc.)”.
Additionally, the filling instructions indicate that the quantity and marketing unit of measurement must be stated, which must be related to the Digital Tax Receipt via Internet (CFDI) or equivalent document.
III. Electronic Notice Form
In summary, it is advisable that IMMEX companies that have the Authorized Economic Operator authorization evaluate the feasibility of incorporating this facilitation scheme in the customs clearance of goods as an alternative that allows them to be more efficient in foreign trade operations and reduce the risk of customs penalties.
Source:
- Méndez Castro, Ricardo. Customs Regimes in Mexico. Tirant lo Blanch. Mexico. 2022.
- Guidelines for the transmission of the Electronic Import and Export Notice referred to in rules5.31., section XVI, 4.8.4., 4.8.6., 4.8.7., 7.3.1., 7.3.6. and 7.3.7.”
- General Foreign Trade Rules for 2023.
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