
Obligaciones relacionadas con la expedición del CFDI + Carta Porte en el autotransporte de mercancías
En este espacio identificaremos en la normatividad las principales obligaciones que deben de cumplir las empresas que contratan el servicio de autotransporte y quienes realizan el traslado de las mercancías con respecto la expedición del CFDI con complemento carta porte, así como la responsabilidad que tienen ante las autoridades competentes.
Primeramente, es importante considerar que la Carta Porte es el título legal del contrato entre el remitente y la empresa, y por su contenido se decidirán las cuestiones que se susciten con motivo del transporte de las cosas; contendrá las menciones que exige el Código de la materia, es decir, el Código de Comercio, y surtirá los efectos que en él se determinen.
Al respecto, el “Acuerdo por el que se actualiza la Carta de Porte en Autotransporte Federal y sus servicios auxiliares” dispone que la Secretaría de Infraestructura, Comunicaciones y Transportes considerará como carta de porte al denominado complemento Carta Porte del Comprobante Fiscal Digital por Internet (CFDI) emitido conforme a la normatividad fiscal.
I. Resolución Miscelánea Fiscal para 2022
La regla 2.7.7.1 de las disposiciones fiscales establece la obligación para los transportistas de expedir un CFDI de ingreso con complemento Carta Porte por la prestación del servicio de transporte de carga general y especializada, que circulen por vía terrestre, férrea, marítima o aérea.
De manera específica, se establece que el contratante, es decir, quien solicita el servicio de transporte de bienes o mercancías en territorio nacional, se encuentra obligado a proporcionar al transportista, con exactitud, los datos necesarios para la identificación de los bienes o mercancías que se trasladen de acuerdo con los lineamientos publicados por el SAT.
Adicionalmente, se indica que en el supuesto de que se realice un servicio de traslado de bienes o mercancías sin contar con el CFDI de tipo ingreso con complemento Carta Porte, o bien, el referido complemento no cumpla con lo establecido en el “Estándar del Complemento Carta Porte” y el “Instructivo de llenado del CFDI al que se le incorpora el Complemento Carta Porte”, tanto quien contrate el servicio de transporte de bienes o mercancías, como quien lo preste, serán responsables ante la autoridad competente cuando esta detecte alguna irregularidad en los datos registrados en el complemento Carta Porte.
II. Código de Comercio
El cargador, es decir, quien contrata el servicio para realización del transporte se encuentra obligado principalmente a:
a) A entregar las mercancías en las condiciones, lugar y tiempo convenidos.
b) A dar los documentos necesarios, así fiscales como municipales para el libre tránsito y pasaje de la carga.
c) A sufrir los comisos, multas y demás penas que se le impongan por infracción de las leyes fiscales, y a indemnizar al porteador de los perjuicios que se le causen por la violación de las mismas.
d) A indemnizar al porteador de todos los daños y perjuicios que por falta de cumplimiento del contrato hubiere sufrido, y de todas las erogaciones necesarias que para cumplimiento de este y fuera de sus estipulaciones, hubiese hecho en favor del cargador.
Por otro lado, el porteador, es decir, quien realiza el traslado de las mercancías, tiene la obligación de recibir las mercancías, realizar el viaje, y en general, a cubrir al cargador o consignatario los daños y perjuicios que resientan, ya por su culpa, ya porque no se dé cumplimiento al contrato relativo.
III. Ley de Caminos, Puentes y Autotransporte Federal y su Reglamento
Los permisionarios de servicios de autotransporte de carga son responsables de las pérdidas y daños que sufran los bienes o productos que transporten, desde el momento en que reciban la carga hasta que la entreguen a su destinatario, excepto en los supuestos que establezca la ley, por ejemplo, cuando se trate de falsas declaraciones o instrucciones del cargador, del consignatario o destinatario de los bienes o del titular de la carta de porte.
El Reglamento de Autotransporte Federal y Servicios Auxiliares establece que los autotransportistas deberán emitir por cada embarque, una carta de porte debidamente documentada, que deberá contener, además de los requisitos fiscales y de las disposiciones aplicables, las contenidas en el presente reglamento en donde destaca la “designación de la mercancía con expresión de su calidad genérica”.
Asimismo, cuando las disposiciones aplicables obliguen a la presentación de documentos para el transporte de ciertas mercancías, el autotransportista exigirá del expedidor o remitente, es decir, la persona que a nombre propio o de un tercero, contrata el servicio de autotransporte federal de carga, los documentos de que se trate y estará obligado a rehusar el transporte si no le son entregados.
El expedidor será responsable de que la información proporcionada al permisionario sea veraz y que la documentación que entregue para efectos del transporte sea la correcta. Asimismo, deberá proporcionar las características de la carga que entregue para su transporte y, en su caso, el valor declarado de la misma.
IV. Acuerdo de la SICT sobre la Carta Porte
En particular, el artículo cuarto del “Acuerdo por el que se actualiza la Carta de Porte en Autotransporte Federal y sus servicios auxiliares” establece que las condiciones de prestación de los servicios de transporte de bienes, mercancías o vehículos, por los caminos y puentes de jurisdicción federal, se consignarán en las cláusulas del contrato de prestación de servicios que ampara la carta porte, mismas que son obligatorias para todos los transportistas y formarán parte integral en la representación impresa, en papel o en formato digital, del CFDI de tipo traslado o ingreso con complemento Carta Porte, en los términos del Anexo Único.
En este sentido, las responsabilidades más relevantes relacionadas con el CFDI con complemento carta porte son las que se indican en las cláusulas siguientes:
El “Expedidor”, “Remitente” o “Usuario”, es decir, el usuario que contrate el servicio o remite la mercancía, es responsable de que la información proporcionada al “Transportista” sea veraz y que la documentación que entregue para efectos del transporte sea la correcta. Además, deberá declarar el tipo de mercancía o efectos de que se trate, peso, medidas y/o número de la carga que entrega para su transporte y, en su caso, el valor de esta. También, entregará los documentos que las leyes y reglamentos exijan para llevar a cabo el servicio.
Adicionalmente, cuando se contrate carro por entero, éste aceptará la responsabilidad solidaria para con el “Transportista” mediante la figura de la corresponsabilidad que contempla el artículo 10 del Reglamento Sobre el Peso, Dimensiones y Capacidad de los Vehículos de Autotransporte que Transitan en los Caminos y Puentes de Jurisdicción Federal, por lo que el contratista queda obligado a verificar que la carga y el vehículo que la transporta, cumplan con el peso y dimensiones máximas establecidos en la NOM-012-SCT-2-2017, o la que la sustituya.
Para el caso de incumplimiento e inobservancia a las disposiciones que regulan el peso y dimensiones, por parte del “Expedidor”, “Remitente” o “Usuario”, éste será corresponsable de las infracciones y multas que la Secretaría de Infraestructura, Comunicaciones y Transportes o la Guardia Nacional impongan al “Transportista”, por cargar las unidades con exceso de peso.
El “Transportista”, es decir, quien realiza el servicio de transportación, está obligado a rehusar el transporte de las mercancías cuando el “Expedidor”, “Remitente” o “Usuario” no entregue los documentos que las leyes y reglamentos exijan para llevar a cabo el servicio.
V. Consideraciones Generales
En resumen, si bien es cierto, la obligación de quien contrata un servicio de transporte es proporcionar la información y documentación necesaria para llevar a cabo el traslado de las mercancías en territorio nacional, también lo es que el transportista es quien debe expedir el CFDI con complemento carta porte de acuerdo con los requisitos señalados por la normatividad aplicable y los lineamientos técnicos del SAT.
En la regla 2.7.7.1 de las disposiciones fiscales se observa que el contratante y contratista son responsables indistintamente ante las autoridades competentes por el incumplimiento de las obligaciones relacionadas con el CFDI con complemento carta porte. Cabe destacar, que esta redacción no se encuentra establecida en otras disposiciones del capítulo 2.7.7 de la RMF para 2022.
Haciendo un comparativo con el despacho aduanero, el importador o exportador proporcionan la información y documentación veraz y exacta al agente aduanal para que realice los actos y formalidades necesarias interesado para introducir o extraer las mercancías al o del territorio nacional. Sin embargo, la Ley Aduanera establece que el agente aduanal y la agencia aduanal son los responsables de la correcta clasificación arancelaria y de la exacta determinación del número de identificación comercial, entre otras obligaciones.
El estándar del CFDI versión 3.3 o 4.0 tiene una estructura compuesta por nodos y atributos, los cuales deben ser llenados por el transportista de acuerdo con el tipo de prestación de servicios. Adicionalmente, el estándar del Complemento Carta Porte 2.0, se encuentra integrado por 23 nodos y 142 campos, de los cuales se identifica que alrededor de 62 campos es información que debe ser proporcionada por el contratante, puesto que conoce las mercancías, y 80 campos es información que conoce el transportista de acuerdo con los distintos tipos de tráficos.
En la práctica se presentan diversas problemáticas en el llenado del Complemento Carta Porte, ya sea porque, el contratista proporciona información inconsistente, o en su caso, porque el transportista captura de manera incorrecta la información que le corresponde, por tal motivo, es necesario que el contratista y la empresa transportista coordinen la captura y revisen las información con el objetivo de prevenir la aplicación de las futuras infracciones y sanciones cuando las autoridades competentes (SAT, ANAM, SICT o GN) ejerzan sus facultades de verificación o comprobación de la documentación aduanera, sin dejar de observar que el impacto de las repercusiones puede ser mutuo.
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In this space we will identify, in the regulations, the main obligations that must be fulfilled by the companies that contract the trucking service and those who carry out the transportation of goods with respect to the issuance of the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) with the complementary waybill, as well as the responsibility that they have before the competent authorities.
First of all, it is important to consider that the Waybill is the legal title of the contract between the sender and the company, and its contents will decide the issues that arise in connection with the transportation of the goods; it will contain the mentions required by the Code of the matter, in other words, the Code of Commerce, and will have the effects determined therein.
In this regard, the “Agreement updating the Waybill for Federal Trucking and its auxiliary services” provides that the Ministry of Infrastructure, Communications and Transportation shall consider as a waybill the so-called Waybill complement to the Digital Tax Receipt by Internet (CFDI) issued in accordance with tax regulations.
I. Miscellaneous Tax Resolution for 2022
Rule 2.7.7.1 of the tax provisions establishes the obligation for carriers to issue a CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) of income with the complement of a Waybill for the provision of transportation services of general and specialized cargo, which circulate by land, rail, sea or air.
Specifically, it is established that the contracting party, which is the party requesting the transportation service of goods or merchandise in national territory, is obligated to accurately provide al transportista with the necessary data for the identification of the goods or merchandise to be transported in accordance with the guidelines published by the SAT (Tax Administration Service).
Additionally, it is indicated that in the event that a service of transportation of goods or merchandise is performed without having the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) of the revenue type with the complement of the Waybill, or the referred complement does not comply with the provisions of the “Standard of the Waybill Complement” and the “Instructions for filling out the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) to which the Waybill Complement is incorporated”, both whoever contracts the service of transportation of goods or merchandise, and whoever provides it, will be liable before the competent authority when it detects any irregularity in the data recorded in the Waybill complement.
II. Code of Commerce
The shipper, which is the person who contracts the service for the transport, is mainly obliged to:
a) Deliver the goods in the right conditions, place and time agreed upon.
b) Provide the necessary documents, both fiscal and municipal, for the free transit and movement of cargo.
c) Suffer seizures, fines and other penalties imposed on him/her for violation of the fiscal laws, and to indemnify the carrier for the damages caused to him/her by the violation thereof.
d) Indemnify the carrier for all damages suffered by the carrier for failure to comply with the contract, and for all necessary expenditures made by the carrier in favor of the shipper for compliance with the contract and outside its stipulations.
On the other hand, the carrier, which is the person who carries out the transport of the goods, has the obligation to receive the goods, to make the trip and, in general, to cover the shipper or consignee for any damages suffered, whether due to his/her fault or because the contract is not fulfilled.
III. Law of Roads, Bridges and Federal Motor Transport and its Regulation
Permit holders of cargo transportation services are liable for losses and damages suffered by the goods or products they transport, from the moment they receive the cargo until they deliver it to the consignee, except in the cases established by law, for example, in the case of false declarations or instructions from the shipper, the consignee or recipient of the goods or the holder of the waybill.
The Federal Motor Carrier and Auxiliary Services Regulations establish that motor carriers must issue a duly documented waybill for each shipment, which must contain, in addition to the tax requirements and applicable provisions, those contained in these regulations, which include the “designation of the merchandise with an expression of its generic quality”.
Similarly, when the applicable provisions require the presentation of documents for the transportation of certain goods, the motor carrier shall demand from the shipper or sender, that is to say, the person who, on behalf of himself/herself or on behalf of a third party, contracts the federal freight transportation service, the documents in question, and shall be obligated to refuse the transportation if they are not delivered.
The shipper will be responsible for ensuring that the information provided to the permit holder is truthful and that the documentation delivered for transportation purposes is correct. Likewise, he/she must provide the characteristics of the cargo delivered for transportation and, if applicable, the declared value of the same.
IV. Agreement of the SICT (Secretariat of Infrastructure, Communications and Transport) on the Waybill
In particular, the fourth article of the “Agreement updating the Federal Motor Transport Waybill and its auxiliary services” establishes that the conditions for the rendering of services for the transportation of goods, merchandise or vehicles on roads and bridges under federal jurisdiction shall be included in the clauses of the contract for the rendering of services covered by the waybill, which are mandatory for all carriers and shall be an essential part of the printed representation, on paper or in digital format, of the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) of the transfer or income type with the complement of the waybill, under the terms of the Sole Annex.
In this sense, the most relevant responsibilities related to the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) with complementary waybill are those indicated in the following clauses:
The “Shipper”, “Sender” or “User”, that is to say, the user who contracts the service or sends the merchandise, is responsible that the information provided to the “Carrier” is truthful and that the documentation delivered for transportation purposes is correct. In addition, he/she shall declare the type of merchandise or effects in question, weight, measures and/or number of the cargo delivered for transportation and, if applicable, the value thereof. Also, he/she will deliver the documents that the laws and regulations require to carry out the service.
Additionally, when a car is contracted in its entirety, it shall accept joint and several liability with the “Carrier” through the figure of co-responsibility contemplated in Article 10 of the Regulation on the Weight, Dimensions and Capacity of Motor Transport Vehicles Transiting on Roads and Bridges under Federal Jurisdiction, whereby the contractor is required to verify that the cargo and the vehicle transporting it comply with the maximum weight and dimensions established in NOM-012-SCT-2-2017, or the one that replaces it.
In the event of non-compliance and non-observance of the provisions regulating weight and dimensions by the “Shipper”, “Sender” or “User”, the latter shall be jointly responsible for the infractions and fines that the Ministry of Infrastructure, Communications and Transportation or the National Guard may impose on the “Carrier” for loading units with an excess of weight.
The “Carrier”, which is the person who performs the transportation service, is obligated to refuse the transportation of the goods when the “Shipper”, “Sender” or “User” does not deliver the documents required by the laws and regulations to carry out the service.
V. General Considerations
In summary, although it is true that the obligation of whoever contracts a transportation service is to provide the necessary information and documentation to carry out the transfer of the goods in national territory, it is also true that the carrier is the one who must issue the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) with a waybill complement in accordance with the requirements set forth by the applicable regulations and the technical guidelines of the SAT (Tax Administration Service).
Rule 2.7.7.1 of the tax provisions states that the contracting party and the contracted party are responsible indistinctly before the competent authorities for the non-compliance of the obligations related to the CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) with a waybill complement. It should be noted that this wording is not established in other provisions of chapter 2.7.7 of the Tax Miscellaneous Resolution for 2022.
Compared to customs clearance, the importer or exporter provides truthful and accurate information and documentation to the customs broker to carry out the necessary acts and formalities to introduce or extract the goods into or out of the national territory. However, the Customs Law establishes that the customs broker and the customs agency are responsible for the correct tariff classification and the exact determination of the commercial identification number, among other obligations.
The CFDI (Digital Tax Receipt via Internet) standard version 3.3 or 4.0 has a structure composed of nodes and attributes, which must be filled out by the carrier according to the type of service rendered. Additionally, the standard of the Waybill Complement 2.0 is made up of 23 nodes and 142 fields, of which around 62 fields are information that must be provided by the contracting party, since it knows the goods, and 80 fields are information known by the carrier according to the different types of traffic.
In practice, there are several problems when filling out the Complementary Waybill, either because the contractor provides inconsistent information, or because the carrier incorrectly captures the information that corresponds to him/her, for this reason, It is therefore necessary that the contractor and the carrier coordinate the capture and review the information in order to prevent the application of future violations and penalties when the competent authorities (SAT, ANAM, SICT or GN) exercise their powers of verification of customs documentation, noting that the impact of the repercussions can be mutual.
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