
Elementos de riesgos en las obligaciones de comercio exterior
Paul Mcnulty ex fiscal general de los EUA citó la frase: “El costo del no cumplimiento es grande. Si piensa que el cumplimiento es caro, pruebe el no cumplimiento”.
En materia de aduanera y de comercio exterior es factible que los distintos actores u operadores implementen las directrices de la ISO 31000:2018 que abordan la Gestión del Riesgo, la cual se describe como “las actividades coordinadas para dirigir y controlar la organización con relación al riesgo”.
Recordemos, ¿Qué son los Riesgos? Las directrices de la Gestión del Riesgos ISO 31000:2018 menciona que los riesgos son el efecto de la incertidumbre sobre los objetivos. Las directrices de la Gestión del Riesgos Legales ISO 31022:2020 señala que los riesgos legales son los relacionados con asuntos legales, regulatorios y contractuales, y de derechos y obligaciones extracontractuales.
Adicionalmente, la ISO 37301 del Sistema de Gestión de Cumplimiento menciona que los riesgos de cumplimiento, es la probabilidad de ocurrencia y las consecuencias del incumplimiento en la organización respecto a las obligaciones de cumplimiento.
Ejemplo: Las actividades del departamento de aduanas, comercio exterior o logística deben alinearse a los objetivos de la organización, y para ello, deben evaluarse los riesgos sobre las operaciones aduaneras teniendo como finalidad reducir las sanciones aduaneras en un determinado porcentaje, disminuir las retenciones de las mercancías en la aduana, minimizar el impacto de las sanciones a través de las certificaciones aduaneras, que sin duda permitirá la continuidad del negocio.
En este sentido, en el proceso de este estándar deben aplicarse de forma sistemática las políticas, procedimientos y mejores prácticas a las actividades de comunicación y consulta, establecimiento del contexto, evaluación (identificación, análisis y valoración del riesgo), tratamiento, seguimiento, revisión, registro e informe del riesgo.
Ahora bien, con el propósito de describir de forma esencial cuales son los elementos generales de comercio exterior sobre los cuales se debe poner especial atención, a continuación, mencionaré siete tópicos vinculados en las operaciones aduaneras.
Elementos | Descripciones |
1. Clasificación arancelarias de las mercancías | La clasificación arancelaria es un componente clave en la operación aduanera, porque permite identificar la mercancía que será objeto de la operación de acuerdo con sus características. Además, conlleva el cumplimiento de otras obligaciones aduaneras. |
Revisión | Características, estado y naturaleza de las mercancías. Determinación de contribuciones. Determinación de cuotas compensatorias. Cumplimiento de medidas no arancelarias. Presentación de avisos de la LFPIORPI. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador/Exportador. Proveedor. Representante del despacho. |
Riesgos | Sanciones por datos inexactos en las declaraciones. Omisión de pago contribuciones y aprovechamientos. Omisión de cumplimiento de las RRNA. Suspensión de los padrones. Delitos y responsabilidad penal de la persona jurídica. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Verificación de la información y documentación previo a la operación, incluyendo proveedores. Resolución anticipada. 47 y 48 LA y TLC. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación de números de parte de los insumos o productos con respecto al expediente o soporte de la clasificación arancelaria y la resolución anticipada en materia de clasificación emitidas por la autoridad aduanera, en su caso. |
2. Origen de las mercancías | El origen de las mercancías es necesario para identificar si es factible aplicar las preferencias arancelarias de los TLC, las cuotas compensatorias de países que provienen de prácticas desleales o cumplir con regulaciones y restricciones no arancelarias. |
Revisión | Aplicar las reglas de origen de los TLC. Gozar de preferencias arancelarias de los TLC. Cumplir con el certificado de origen. Aplicar de cuotas compensatorias o medidas de salvaguarda. Cumplir con las regulaciones no arancelarias. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador/Exportador. Proveedor. Representante del despacho. |
Riesgos | Omisión total o parcial de contribuciones. Omisión total o parcial de aprovechamientos. Sanciones por datos inexactos en las declaraciones. Delito de contrabando. Responsabilidad penal de la persona jurídica. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Verificación de la información y documentación previo a la operación, incluyendo proveedores. Resolución anticipada. 47 y 78 LA y TLC. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación de números de parte de los insumos o productos con respecto al expediente o soporte del origen de las mercancías y la resolución anticipada en materia de origen emitidas por la autoridad aduanera. |
3. Régimen aduanero | El régimen aduanero determina el cumplimiento de las obligaciones aduaneras y fiscal por parte del importador y exportador en relación con las mercancías. |
Revisión | Determinación de contribuciones. Determinación de cuotas compensatorias. Cumplimiento de medidas no arancelarias. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador/Exportador. Representante del despacho. |
Riesgos | Destinar mercancías restringidas a los regímenes aduaneros, y derivado de ello se generen incumplimientos legales. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Consultas sobre criterios al SAT. 34 CFF y 1.2.8 RGCE. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación del cumplimiento de las obligaciones acorde al régimen aduanero. Por ejemplo: en importaciones temporales revisar el control de inventarios con respecto los inventarios físicos, mercancías pendientes de retorno y los saldos pendientes de retorno incluyendo la aplicación del crédito fiscal. |
4.Valoración aduanera | La valoración aduanera es un elemento indispensable para el cumplimiento de las obligaciones fiscales aduaneras, por lo que deberán aplicarse los métodos de valoración para integrar una correcta base gravable de las contribuciones. |
Revisión | Determinación de la base gravable. Determinación de las contribuciones. Determinación de las cuotas compensatorias. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador/Exportador. Proveedor. Representante del despacho. |
Riesgos & Consecuencias | Sanciones por desconocimiento de la integración del valor de las mercancías. Sanciones por datos inexactos en las declaraciones. Embargo precautorio. Suspensión de los padrones. Delito de presunción de contrabando. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Verificación de la información y documentación previo a la operación, incluyendo proveedores. Resolución anticipada. 78B LA y TLC. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación de números de parte de los insumos o productos con respecto al expediente o soporte del valor de las mercancías y sus métodos y la resolución anticipada en materia de valor emitidas por la autoridad aduanera. |
5. Regulaciones y restricciones no arancelarias | Las medidas no arancelarias permiten acreditar que las mercancías cumplen los requisitos conforme a las normas ambientales, salud, seguridad nacional, etc. |
Revisión | Fracción arancelaria. Requisitos en la gestión de trámites ante las autoridades administrativas. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador/Exportador. Proveedor. Representante del despacho. |
Riesgos | Embargo precautorio. Suspensión de los padrones. Sanciones por datos inexactos en las declaraciones. Delito de contrabando. Responsabilidad penal de la persona jurídica. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Verificación de la información y documentación previo a la operación. Consultas sobre criterios ante la SE. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación de números de parte de las mercancías con respecto al expediente o soporte de la autorización, certificado o permiso y demás cumplimiento de obligaciones. |
6. Contribuciones al comercio exterior | El pago de las contribuciones al comercio exterior es el cumplimiento fiscal aduanero que efectúa el contribuyente a través de la declaración aduanera conforme a la normatividad fiscal aduanera para acreditar la legal estancia, tenencia y circulación de las mercancías. |
Revisión | Determinación de la base gravable. Tasas de contribuciones aplicables. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador/Exportador. Representante del despacho. |
Riesgos | Omisión total o parcial de contribuciones. Delito de contrabando. Responsabilidad penal de la persona jurídica. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Verificación de la información y documentación previo a la operación. Consultas sobre criterios al SAT. 34 CFF y 1.2.8 RGCE y TLC. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación de operaciones con respecto las rectificaciones, regularizaciones o procedimientos administrativos iniciados por la autoridad aduanera derivado de la omisión de contribuciones al comercio exterior. |
7. Medios de transporte e INCOTERMS | Los medios de transporte o de conducción son utilizados para trasladar las mercancías que son objeto de operaciones de comercio exterior. Adicionalmente, son utilizados los Términos de Comercio Internacional para determinar las obligaciones, costos y riesgos entre el vendedor y el comprador de las mercancías. |
Revisión | Determinación de la base gravable de las contribuciones y aprovechamientos. Obligaciones del vendedor y comprador. |
Partes interesadas | Autoridad aduanera. Importador / Exportador. Proveedor. Transportista. Representante del despacho |
Riesgos | Sanciones por desconocimiento de la integración del valor de las mercancías. Sanciones por datos inexactos en las declaraciones. Omisión total o parcial de contribuciones y aprovechamientos. Delito de contrabando. Responsabilidad penal de la persona jurídica. |
Medios de control | Implementar la evaluación de riesgos. Verificación de la información y documentación previo a la operación, incluyendo proveedores. Consultas sobre criterios al SAT. 34 CFF y 1.2.8 RGCE y TLC. Auditorías preventivas de las operaciones de comercio exterior. |
Indicadores | Relación de las declaraciones aduaneras con respecto los INCOTERMS asentados y la declaración u omisión de los incrementables o decrementables. |
“En TLC Asociados desarrollamos un equipo multidisciplinario de expertos en auditorías y análisis de riesgos para asesorar y dar cumplimiento en operaciones de comercio exterior”.
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Paul McNulty, former U.S. Attorney General, quoted the phrase: “The cost of non-compliance is high. If you think compliance is expensive, try non-compliance”.
In customs and foreign trade it is feasible for the various stakeholders or operators to implement the ISO 31000:2018 guidelines that address Risk Management, which is described as “the coordinated activities to direct and control the organization in relation to risk.”
Let’s remember, what are Risks? The ISO 31000:2018 Risk Management guidelines mention that risks are the effect of uncertainty on objectives. The ISO 31022:2020 Legal Risk Management guidelines state that legal risks are those related to legal, regulatory and contractual matters, and non-contractual rights and obligations.
Additionally, the ISO 37301 Compliance Management System mentions that compliance risk is the probability of occurrence and consequences of non-compliance in the organization with respect to compliance obligations.
Example: The activities of the customs, foreign trade or logistics department must be aligned with the objectives of the organization, and to this end, the risks on customs operations must be assessed with the aim of reducing customs penalties by a certain percentage, reducing the retention of goods in customs, minimizing the impact of penalties through customs certifications, which will undoubtedly allow the continuity of the business.
In this sense, in the process of this standard, policies, procedures and best practices must be systematically applied to the activities of communication and consultation, establishment of the context, evaluation (identification, analysis and assessment of risk), treatment, monitoring, review, registration and reporting of risk.
In order to describe in an essential manner, the general elements of foreign trade to which special attention must be paid, I will now mention seven topics related to customs operations.
Elements | Descriptions |
1. Tariff classification of goods | Tariff classification is a key component in the customs operation, because it allows the identification of the merchandise that will be the object of the operation according to its characteristics. In addition, it entails the fulfillment of other customs obligations. |
Review | Characteristics, condition and nature of the goods.
Determination of contributions. Determination of countervailing duties. Compliance with non-tariff measures. Filing of LFPIORPI notices. |
Interested parties | Customs authority.
Importer/Exporter. Supplier. Clearance representative. |
Risks | Penalties for inaccurate information in tax returns.
Omission of payment of contributions and benefits. Failure to comply with the non-tariff regulations and restrictions (RRNAs). Suspension of the registers. Crimes and criminal liability of the legal entity. |
Control measures | Implement risk assessment.
Verification of pre-operation information and documentation, including suppliers. Early resolution. 47 and 48 Customs Law and FTA. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | List of part numbers of the inputs or products with respect to the tariff classification file or support and the advance ruling on classification issued by the customs authority, if applicable. |
2. Origin of goods | The origin of goods is necessary to identify whether it is feasible to apply FTA tariff preferences, countervailing duties from countries that engage in unfair practices or comply with non-tariff regulations and restrictions. |
Review | Apply FTA rules of origin.
Benefit from FTA tariff preferences. Comply with the certificate of origin. Apply countervailing duties or safeguard measures. Comply with non-tariff regulations. |
Interested parties | Customs authority.
Importer/Exporter. Supplier. Clearance representative. |
Risks | Total or partial omission of contributions.
Total or partial omission of benefits. Penalties for inaccurate data in the declarations. Smuggling crime. Criminal liability of the legal entity. |
Control measures | Implement risk assessment.
Verification of pre-operation information and documentation, including suppliers. Early resolution. 47 and 78 Customs Law and FTA. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | List of part numbers of the inputs or products with respect to the dossier or support of the origin of the goods and the advance ruling on origin issued by the customs authority. |
3. Customs Regime | The customs regime determines the fulfillment of customs and tax obligations by the importer and exporter in relation to the goods. |
Review | Determination of contributions.
Determination of countervailing duties. Compliance with non-tariff measures. |
Interested parties | Customs authority.
Importer/Exporter. Clearance representative. |
Risks | To assign restricted goods to customs regimes, and as a result of this, legal non-compliance is generated. |
Control measures | Implement risk assessment.
Criteria consultations to SAT. 34 CFF and 1.2.8 RGCE. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | Relation of compliance with the obligations according to the customs regime. For example: in temporary imports, review the inventory control with respect to physical inventories, goods pending return and balances pending return including the application of the tax credit. |
4.Customs valuation | Customs valuation is an indispensable element for compliance with customs tax obligations; therefore, valuation methods must be applied in order to integrate a correct taxable base. |
Review | Determination of the taxable base.
Determination of contributions. Determination of countervailing duties. |
Interested parties | Customs authority.
Importer/Exporter. Supplier. Clearance representative. |
Risks | Penalties for ignoring the integration of the value of the goods.
Penalties for inaccurate data in the declarations. Precautionary seizure. Suspension of the registers. Presumption of smuggling offense. |
Control measures | Implement risk assessment.
Verification of information and documentation prior to operation, including suppliers. Early resolution. 78B Customs Law and FTA. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | List of part numbers of inputs or outputs with respect to the dossier or support of the value of the goods and their methods and the advance ruling on value issued by the customs authority. |
5. Non-tariff regulations and restrictions | Non-tariff measures provide evidence that the goods meet the requirements of environmental, health, national safety, etc. |
Review | Tariff item.
Requirements in the management of procedures before the administrative authorities. |
Interested parties | Customs authority.
Importer/Exporter. Supplier. Clearance representative. |
Risks | Precautionary seizure.
Suspension of the lists. Penalties for inaccurate data in declarations. Smuggling crime. Criminal liability of the legal person. |
Control measures | Implement risk assessment.
Verification of information and documentation prior to operation. Consultations on criteria before the SE. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | Relation of part numbers of the goods with respect to the file or support of the authorization, certificate or permit and other compliance of obligations. |
6. Contributions to foreign trade | The payment of foreign trade taxes is the customs tax compliance made by the taxpayer through the customs declaration in accordance with the customs tax regulations to prove the legal stay, possession and circulation of the goods. |
Review | Determination of the taxable base.
Applicable tax rates. |
Interested parties | Customs authority.
Importer/Exporter. Clearance representative. |
Risks | Total or partial omission of contributions.
Smuggling crime. Criminal liability of the legal person. |
Control measures | Implement risk assessment.
Verification of information and documentation prior to operation. Consultation on criteria to SAT. 34 CFF and 1.2.8 RGCE and FTA. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | List of operations with respect to rectifications, regularizations or administrative procedures initiated by the customs authority derived from the omission of contributions to foreign trade. |
7. Means of transport and INCOTERMS | The means of transport or conveyance are used to move the goods that are the object of foreign trade operations. In addition, the Terms of International Trade are used to determine the obligations, costs and risks between the seller and the buyer of the goods. |
Review | Determination of the taxable base of contributions and benefits.
Obligations of the seller and buyer. |
Interested parties | Customs authority.
Importer / Exporter. Supplier. Carrier. Clearance representative |
Risks | Penalties for ignorance of the integration of the value of the goods.
Penalties for inaccurate data in the declarations. Total or partial omission of contributions and benefits. Smuggling crime. Criminal liability of the legal entity. |
Control measures | Implement risk assessment.
Verification of information and documentation prior to the operation, including suppliers. Consultation on criteria to SAT. 34 CFF and 1.2.8 RGCE and FTA. Preventive audits of foreign trade operations. |
Indicators | Relation of the customs declarations with respect to the INCOTERMS entered and the declaration or omission of the incrementals or non-incrementals. |
“In TLC Asociados, we develop a multidisciplinary team of experts in audits and risk analysis for consulting and ensuring compliance with foreign trade operations”.
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