
CFDI + CCP: Facilidades en operaciones con pedimento consolidado
El Pedimento Consolidado es una declaración aduanera que permite amparar múltiples operaciones de comercio exterior mediante avisos realizadas por un exportador o importador en un tiempo determinado, el cual podrá ser de forma semanal o mensual.[1]
De esta manera, en cada cruce o despacho de la mercancía se presenta un aviso consolidado ante la aduana, el cual se describe como la “declaración en documento electrónico, generada y transmitida respecto del cumplimiento de los ordenamientos que gravan y regulan la entrada o salida de mercancías del territorio nacional, en la que se contiene información relativa a las operaciones que se consolidan en un pedimento, en la forma y con la información requerida por el SAT mediante reglas”.[2]
En relación con la temática, la normatividad aduanera y fiscal brinda algunas facilidades en la expedición del CFDI de Ingreso o de Traslado con complemento Carta Porte cuando se trata de operaciones con pedimento consolidado, las cuales consisten en los aspectos siguientes:
En el Complemento Carta Porte versión 2.0 es necesario asentar los datos de la fracción arancelaria y del pedimento tomando en consideración los aspectos siguientes:
A. Fracción Arancelaria
Nombre | Características |
Descripción | Atributo condicional que sirve para expresar la clave de la fracción arancelaria que corresponde con la descripción de los bienes y/o mercancías que se trasladan en los distintos medios de transporte. |
Uso | Opcional |
Tipo Especial | catComExt:c_FraccionArancelaria |
Por cuanto a la validación de la información, se establece que cuando en el atributo “CartaPorte:TranspInternac” (Transporte Internacional) se registre “Sí”, el valor de este atributo debe ser igual a alguna de las claves del catálogo catComExt:c_FraccionArancelaria, en caso contrario este atributo no debe existir.
En este sentido, el dato de la fracción arancelaria es requerido en las operaciones que impliquen una transportación internacional, por lo tanto, la información no será requerida cuando se trate de los movimientos nacionales.
B. Pedimentos
Nombre | Características |
Pedimento Descripción | Atributo requerido para expresar el número de pedimento de importación que se encuentra asociado con el traslado de los bienes y/o mercancías de procedencia extranjera para acreditar la legal estancia y tenencia durante su traslado en territorio nacional, el cual se expresa en el siguiente formato: últimos 2 dígitos del año de validación seguidos por dos espacios, 2 dígitos de la aduana de despacho seguidos por dos espacios, 4 dígitos del número de la patente seguidos por dos espacios, 1 dígito que corresponde al último dígito del año en curso, salvo que se trate de un pedimento consolidado iniciado en el año inmediato anterior o del pedimento original de una rectificación, seguido de 6 dígitos de la numeración progresiva por aduana. |
Uso | Requerido |
Tipo Base | xs:string |
Longitud | 21 |
Patrón | [0-9]{2} [0-9]{2} [0-9]{4} [0-9]{7} |
En relación con la validación de la información, se establece que cuando en el atributo “CartaPorte:TranspInternac” (Transporte Internacional) se registre “Sí” y el atributo “CartaPorte:EntradaSalidaMerc” (Entrada o Salida de Mercancía) contenga el valor “Entrada”, este nodo debe existir, en caso contrario se puede omitir.
Por consiguiente, el dato del número de pedimento es requerido en las operaciones que impliquen una transportación internacional de importación, y la información no será requerida cuando se trate de los movimientos nacionales o de exportaciones.
En particular, en las “Preguntas Frecuentes del Complemento Carta Porte” publicadas en el portal del SAT, se indica en el numeral 42 el planteamiento siguiente:[3]
“42. Voy a presentar el aviso para un pedimento consolidado, pero dada la naturaleza de la operación no cuento con el número de pedimento ni con la fracción arancelaria correspondiente, ¿cómo puedo emitir la factura electrónica con complemento Carta Porte, al ser obligatorios estos datos?
Si se trata de operaciones de comercio exterior que se encuentren relacionadas con pedimentos consolidados, se debe emitir la factura electrónica de tipo ingreso o de traslado con el complemento Carta Porte en el cual se registre “NO” en el campo “TranspInternac”, esto a fin de que no se requiera el número de pedimento ni la fracción arancelaria.
En este sentido, cuando se lleve a cabo el cierre del pedimento consolidado se deberá registrar la totalidad de los folios de las facturas electrónicas con complemento Carta Porte que se utilizaron en las remesas para el traslado de las mercancías.”
De lo antes mencionado, se observa que la estrategia o truco para el traslado de mercancías que derivan de trámites aduanales con pedimentos consolidados, al momento de la expedición del CFDI de ingreso o traslado con complemento Carta Porte no serán requeridos los datos de la fracción arancelaria y/o el número de pedimento de importación, por lo que, quien expida el documento debe asentar en el campo de “TranspInternac” (Transporte Internacional) la opción de “NO”.
Sin embargo, el importador o exportador deberá declarar al momento del cierre del pedimento consolidado los folios del CFDI con complemento Carta Porte que se encuentren vinculados con los avisos de consolidados despachados.
De manera general, la regla 3.1.32, fracción VIII de las RGCE para 2023 dispone que quienes realicen el trámite aduanal con pedimentos consolidados deben, entre otras cosas, adjuntar a cada remesa o aviso de consolidado el CFDI con el complemento Carta Porte, sin relacionar el número de pedimento consolidado y las fracciones arancelarias. No obstante, en relación con el folio fiscal del CFDI esta disposición en particular tendrá vigencia a partir del 1 de agosto de 2023 conforme a la fracción I, del primer transitorio de las RGCE para 2023.
Para finalizar, recordemos que la obligación de expedir el CFDI con complemento Carta Porte tuvo vigencia el 1 de enero de 2022, y se otorgó nuevamente un periodo de transición del 1 de enero al 31 de julio de 2023 para la expedición correcta del documento de transporte sin la aplicación de multas o sanciones conforme a la normatividad fiscal.
Fuente de información:
http://omawww.sat.gob.mx/tramitesyservicios/Paginas/
documentos/Preguntas_frecuentes_CartaPorte.pdf
“En TLC Asociados desarrollamos un equipo multidisciplinario de expertos en auditorías y análisis de riesgos para asesorar y promover el cumplimiento en operaciones de comercio exterior”.
Para más información o comentarios sobre esta publicación contacte a:
División de Consultoría
TLC Asociados S.C.
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
The Consolidated Customs declaration is a declaration that allows to cover multiple foreign trade operations by means of notices made by an exporter or importer in a determined period of time, which may be weekly or monthly.[1]
In this way, at each crossing or clearance of the merchandise, a consolidated notice is filed with customs, which is described as the “declaration in electronic document, generated and transmitted with respect to compliance with the ordinances that tax and regulate the entry or exit of merchandise from the national territory, which contains information related to the operations that are consolidated in a customs declaration, in the form and with the information required by the Tax Administration Service (SAT) by means of rules”.[2]
In relation to the subject, customs and tax regulations provide some facilities in the issuance of the Digital Tax Receipt via Internet (CFDI) of Entry or Transfer with complementary Waybill in the case of operations with a consolidated customs declaration, which consist of the following aspects:
In the Complementary Waybill version 2.0 it is necessary to enter the data of the tariff item and of the customs declaration, taking into consideration the following aspects:
A. Tariff Item
Name | Characteristics |
Description | Conditional attribute used to express the code of the tariff item that corresponds to the description of the goods and/or merchandise being transported in the different means of transportation. |
Use | Optional |
Special Type | catComExt:c_FraccionArancelaria (Tariff Item) |
Regarding the validation of the information, it is established that when the attribute “CartaPorte:TranspInternac” (International Transport) registers “Yes”, the value of this attribute must be equal to one of the codes of the catalog catComExt:c_FraccionArancelaria, otherwise this attribute must not exist.
In this sense, the tariff item data is required in operations involving international transportation, therefore, the information will not be required in the case of domestic movements.
B. Customs Declarations
Name | Characteristics |
Description of Customs Declaration | Attribute required to express the import customs declaration number associated with the transfer of goods and/or merchandise of foreign origin to prove legal stay and possession during their transfer in national territory, which is expressed in the following format: last 2 digits of the year of validation followed by two spaces, 2 digits of the customs office of clearance followed by two spaces, 4 digits of the patent number followed by two spaces, 1 digit corresponding to the last digit of the current year, unless it is a consolidated customs declaration initiated in the immediately preceding year or the original customs declaration of a rectification, followed by 6 digits of the progressive numbering per customs office. |
Use | Required |
Base Type | xs:string |
Length | 21 |
Pattern | [0-9]{2} [0-9]{2} [0-9]{4} [0-9]{7} |
In connection with the validation of the information, it is established that when the attribute “CartaPorte:TranspInternac” (International Transport) registers “Yes” and the attribute “CartaPorte:EntradaSalidaMerc” (Entry or Exit of Goods) contains the value “Entry”, this node must exist, otherwise it can be omitted.
Therefore, the customs declaration number is required for operations involving international import transportation, and the information will not be required for domestic movements or exports.
In particular, in the “Frequently Asked Questions of the Complementary Waybill” published in the SAT’s website, the following statement is indicated in number 42:[3]
“42. I am going to file the notice for a consolidated customs declaration, but due to the nature of the operation I do not have the customs declaration number or the corresponding tariff item, how can I issue the electronic invoice with the complementary Waybill, since this information is mandatory?
In the case of foreign trade operations that are related to consolidated customs declarations, the electronic invoice must be issued for entry or transfer type with the complement of the Waybill in which “NO” is entered in the “TranspInternac” field, so that neither the customs declaration number nor the tariff item is required.
In this regard, when the consolidated customs declaration is closed, all of the electronic invoice numbers with complementary waybills that were used in the shipments for the transfer of the goods must be recorded.”
From the aforementioned, it is observed that the strategy or trick for the transfer of goods derived from customs procedures with consolidated customs declarations, at the time of issuing the Digital Tax Receipt via Internet (CFDI) of entry or transfer with the complementary Waybill, the data of the tariff item and/or the import declaration number will not be required, therefore, the person issuing the document must enter in the field “TranspInternac” (International Transport) the option of “NO”.
However, the importer or exporter must declare at the time of closing the consolidated customs declaration, the CFDI file numbers with the complementary Waybill that are linked to the consolidated notices shipped.
In general terms, rule 3.1.32, section VIII of the General Foreign Trade Rules for 2023 provides that those who carry out customs procedures with consolidated customs declarations must, among other things, attach to each consolidated consignment or notice the CFDI (Digital tax Receipt via Internet) with the complementary Waybill, without linking the consolidated customs declaration number and the tariff items. However, in relation to the CFDI fiscal file number, this particular provision will be effective as of August 1, 2023, in accordance with section I, of the first transitory provision of the General Foreign Trade Rules for 2023.
Finally, let’s remember that the obligation to issue the CFDI with the complementary Waybill was effective as of January 1, 2022, and a transition period was granted again from January 1 to July 31, 2023 for the correct issuance of the transport document without the application of fines or penalties in accordance with the tax regulations.
Source:
http://omawww.sat.gob.mx/tramitesyservicios/Paginas/
documentos/Preguntas_frecuentes_CartaPorte.pdf
“In TLC Asociados, we develop a multidisciplinary team of experts in audits and risk analysis for consulting and ensuring compliance with foreign trade operations”.
For further information or comments regarding this article, please contact:
Consulting Division
TLC Asociados S.C.
A total or partial reproduction is completely prohibited. All rights are reserved to TLC Asociados, S.C. The content of this article is not a consultation; therefore, TLC Asociados S.C., its team and its author do not assume any responsibility for the interpretations or implementations the reader may have.
Search
Nuestros servicios
- División de Auditoria Preventiva y de Cumplimiento
- División de Certificaciones OEA-NEEC-CTPAT
- División de Certificación en Materia de IVA/IEPS y Recinto Fiscalizado Estratégico
- División de Blindaje Legal
- División de Consultoría
- División de Lobbying
- Gestoría de Permisos Especiales
- Arquitectura Aduanera
- Revista TLC
- Libros TLC