
C22 – Aplicación de Preferencias Arancelarias y Exención de Derechos del T-MEC Reglas Generales de Comercio Exterior para 2020/ Application of Tariff Preferences and Duty Exemption from the USMCA: General Rules of Foreign Trade for 2020
El 30 de junio de 2020, fueron publicadas en el Diario Oficial de la Federación las “Reglas Generales de Comercio Exterior para 2020”, mismas que tuvieron vigencia el 1 de julio de 2020 con excepción de los transitorios.
En relación con la aplicación del tratamiento arancelario preferencial y exención de pagos de derechos del T-MEC, se modificaron las disposiciones que se indican a continuación:
- Trato arancelario preferencial en cambio de régimen
La regla 1.6.8 de las RGCE para 2020 regula el procedimiento para la aplicación de preferencias arancelarias de los Tratados de Libre Comercio al momento de realizar el cambio de régimen de mercancías que fueron importadas temporalmente.
En relación con los cambios, se eliminó la fracción II que señalaba lo siguiente:
“II. Tratándose de bienes de activo fijo que se hubieran importado temporalmente antes del 1 de enero de 2001, procederá la aplicación de la tasa arancelaria preferencial, siempre que se cumpla con los requisitos señalados en la fracción I de la presente regla.
Para ello, deberán efectuar el cambio de régimen en un plazo no mayor a 4 años, a partir de la fecha de su importación temporal en el caso del TLCAN, o de un año en caso de los demás tratados de libre comercio de los que el Estado mexicano sea Parte y se encuentren en vigor.
En este supuesto, el IGI se determinará aplicando la tasa arancelaria preferencial vigente al momento en que se efectúe el cambio de régimen.”
- Regularización de importaciones temporales vencidas y desperdicios
La regla 2.5.2 de las RGCE para 2020 indica el procedimiento para la regularización de mercancías importadas temporalmente que tuvieron vencimientos de los plazos de permanencia.
En relación con las modificaciones, se establece que se podrán aplicarse las preferencias arancelarias de los Tratados de Libre Comercio, por supuesto que incluye el T-MEC, siempre que las mercancías califiquen como originarias y se cuente con la prueba de origen y con la certificación de origen o el certificado de origen válido y vigente que ampare el origen de las mismas de conformidad con el acuerdo o tratado.
- Regularización de mercancías en Recinto Fiscalizado Estratégico
La regla 2.5.3 de las RGCE para 2020 indica el procedimiento para la regularización de mercancías ingresadas al régimen del Recinto Fiscalizado Estratégico que vencieron de los plazos de permanencia.
En cuanto a los cambios, se establece que se podrán aplicar las preferencias arancelarias de los Tratados de Libre Comercio, por supuesto que incluye el T-MEC, siempre que las mercancías califiquen como originarias y se cuente con la prueba de origen y con la certificación de origen o el certificado de origen válido y vigente que ampare el origen de las mismas de conformidad con el acuerdo o tratado.
- Pago de contribuciones por mercancía robada
La regla 2.5.7 de las RGCE para 2020 regula el procedimiento para la regularización de mercancías que fueron objeto de robo destinadas al régimen de importación temporal, de depósito fiscal, de tránsito de mercancías y de elaboración, transformación o reparación en recinto fiscalizado.
Con referencia a las modificaciones se establece que se podrán aplicarse las preferencias arancelarias de los Tratados de Libre Comercio, por supuesto que incluye el T-MEC, siempre que las mercancías califiquen como originarias y se cuente con la prueba de origen, la certificación de origen o el certificado de origen válido y vigente, que ampare el origen de las mismas de conformidad con el acuerdo o tratado.
- Facturación en terceros países para aplicar preferencias arancelarias
La regla 3.1.10 de las RGCE para 2020 permite facturas mercancías originarias de terceros países, es decir, facturadas por personas ubicadas en un país distinto al de la parte exportadora. En relación con las modificaciones, ahora se indica en la fracción I, que el supuesto es aplicable al T-MEC.
Este dispositivo guarda relación con la Regla 27, las “Reglas de Carácter General relativas a la aplicación de las disposiciones en materia aduanera del T-MEC” publicadas el 30 de junio de 2020 para entrar en vigor el 1 de julio de 2020, que indica que para gozar de preferencias arancelarias del T-MEC, la factura que las ampare podrá ser emitida en un país no Parte, pero la certificación de origen no puede ser emitida en la factura u otro documento comercial.
- Accesorios amparados con un certificado de origen
La regla 3.1.13 de las RGCE para 2020 indica que las mercancías originarias de los Tratados de Libre Comercio podrán importarse aplicando la preferencia arancelaria incluyendo los accesorios, refacciones o herramientas, siempre que se clasifiquen arancelariamente como parte de dichas mercancías. En relación con los cambios, se refiere a la certificación de origen o el certificado de origen que ampara las mercancías será válido también para los accesorios, refacciones o herramientas, siempre que estos últimos no se facturen por separado.
Este dispositivo guarda relación con la Regla 2 del T-MEC, las “Reglas de Carácter General relativas a la aplicación de las disposiciones en materia aduanera del T-MEC” publicadas el 30 de junio de 2020 para entrar en vigor el 1 de julio de 2020, que indica que las mercancías originarias con sus accesorios, repuestos, herramientas y materiales de instrucción o de otra información podrán gozar de tratamiento arancelario preferencia siempre que se clasifiquen arancelariamente como parte de las mismas, por lo que no deben facturarse por separado.
- Aplicación de preferencias en mercancías con procedencia distinta a la de su origen
La regla 3.1.14 de las RGCE para 2020 regula con base en los Tratados de Libre Comercio los requisitos para acreditar que las mercancías originarias sujetas a transbordo estuvieron bajo vigilancia aduanera por parte del importador por el territorio de uno o más países no Parte de los acuerdos comerciales.
Este dispositivo guarda relación con la Regla 24, las “Reglas de Carácter General relativas a la aplicación de las disposiciones en materia aduanera del T-MEC” publicadas el 30 de junio de 2020 para entrar en vigor el 1 de julio de 2020, el cual menciona la documentación para acreditar que las mercancías se encuentren en transbordo con o sin almacenamiento permaneció bajo el control de la autoridad aduanera en esos países no Parte.
- Exención del DTA en algunos Tratados de Libre Comercio
La regla 5.1.4 de las RGCE para 2020 establece la exención del pago del Derecho de Trámite Aduanero cuando se realicen operaciones aplicando preferencias arancelarias de determinados Tratados de Libre Comercio.
En relación con los cambios, en la fracción I se incorpora la exención del DTA cuando se gocen preferencias arancelarias del T-MEC, de conformidad con el artículo 2.16(3).
Asimismo, se adiciona un último párrafo señalando que para los efectos del Anexo 6-A, Sección C, párrafo 7 del T-MEC, no estarán obligados al pago del DTA quienes efectúen la importación definitiva de mercancías no originarias, al amparo de un certificado de elegibilidad emitido por la SE, siempre que tales operaciones se realicen con los Estados Unidos de América o Canadá bajo trato arancelario preferencial, y se declare en el pedimento a nivel de Partida, la clave del país y del identificador, conforme a los Apéndices 4 y 8 del Anexo 22, respectivamente.
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On June 30, 2020, the “General Rules of Foreign Trade for 2020″ were published in the Official Journal of the Federation, which became effective on July 1, 2020 with the exception of the transitional ones.
In relation to the application of the preferential tariff treatment and duty-free treatment of the USMCA, the following provisions were amended:
- Preferential tariff treatment in change of regime
Rule 1.6.8 of the RGCE for 2020 regulates the procedure for the application of tariff preferences of the Free Trade Agreements when changing the regime of goods that were temporarily imported.
In relation to the changes, section II was eliminated, which stated:
“II. In the case of fixed assets imported temporarily before January 1, 2001, the preferential tariff rate shall apply, provided that the requirements set out in Section I of this rule are met.
For this purpose, the change of regime must be made within a period not exceeding 4 years, as from the date of its temporary importation in the case of NAFTA, or one year in the case of the other free trade agreements to which the Mexican State is a party and which are in force.
In this case, the IGI will be determined by applying the preferential tariff rate in force at the time of the change of regime.”
- Regularization of expired temporary imports and waste
Rule 2.5.2 of the RGCE for 2020 indicates the procedure for the regularization of temporarily imported goods that had expired the periods of stay.
In relation to the amendments, it is established that the tariff preferences of the Free Trade Agreements, of course including the USMCA, may be applied provided that the goods qualify as originating and the proof of origin and the valid and in force certification of origin or certificate of origin covering the origin of the goods in accordance with the agreement or treaty are available.
- Regularization of goods in the Strategic In-Bond Site
Rule 2.5.3 of the RGCE for 2020 indicates the procedure for the regularization of goods entered into the regime of the Strategic Fiscal Precinct that have expired of the time periods of permanence.
As for the changes, it is established that the tariff preferences of the Free Trade Agreements may be applied, of course including the USMCA, as long as the goods qualify as originating and there is the proof of origin and the valid and in force certificate of origin or certificate of origin that covers the origin of the goods in accordance with the agreement or treaty.
- Payment of contributions for stolen goods
Rule 2.5.7 of the RGCE for 2020 regulates the procedure for the regularization of goods that were stolen and are destined for the temporary import regime, tax warehouse, transit of goods and processing, transformation or repair in a controlled area.
With reference to the amendments, it is established that the tariff preferences of the Free Trade Agreements may be applied, of course including the USMCA, provided that the goods qualify as originating and there is a valid and current proof of origin, certification of origin or certificate of origin, which covers the origin of the goods in accordance with the agreement or treaty.
- Invoicing in third countries to apply tariff preferences
Rule 3.1.10 of the RGCE for 2020 allows invoices for goods originating in third countries, i.e. invoiced by persons located in a country other than that of the exporting party. In relation to the amendments, it is now indicated in section I that the assumption applies to the USMCA.
This provision relates to Rule 27, the “General Rules for the Application of the Customs Provisions of the USMCA” published on 30 June 2020 to enter into force on 1 July 2020, which indicates that in order to benefit from tariff preferences under the USMCA, the invoice covering such preferences may be issued in a non-Party, but the certification of origin cannot be issued on the invoice or other commercial document.
- Accessories covered by a certificate of origin
Rule 3.1.13 of the RGCE for 2020 provides that free trade agreement goods may be imported under the tariff preference including accessories, spare parts, or tools, provided that they are classified as part of such goods. In connection with the changes, it refers to the certification of origin or the certificate of origin covering the goods will also be valid for accessories, spare parts or tools, provided that the latter are not invoiced separately.
This provision is related to Rule 2 of the USMCA, the “General Rules for the Application of the Customs Provisions of the USMCA” published on 30 June 2020 to enter into force on 1 July 2020, which indicates that originating goods with their accessories, spare parts, tools and instructional materials or other information may be given preferential tariff treatment provided they are classified as part of the goods and therefore need not be invoiced separately.
- Application of preferences on goods with a different origin
Rule 3.1.14 of the RGCE for 2020 regulates, based on the Free Trade Agreements, the requirements for proving that the originating goods subject to transshipment were under customs supervision by the importer through the territory of one or more countries not party to the trade agreements.
This provision is related to Rule 24, the “General Rules for the Application of the Customs Provisions of the USMCA” published on 30 June 2020 to enter into force on 1 July 2020, which mentions the documentation to prove that the goods are in transshipment with or without storage remained under the control of the customs authority in those non-Party countries.
- Exemption from DTA in some Free Trade Agreements
Rule 5.1.4 of the RGCE for 2020 provides for exemption from the payment of the customs processing duty when operations are carried out under the tariff preferences of certain free trade agreements.
In relation to the changes, Section I incorporates the exemption from DTA when tariff preferences are enjoyed from the USMCA, in accordance with Article 2.16(3).
In addition, a final paragraph is added stating that for purposes of Annex 6-A, Section C, paragraph 7 of the USMCA, those who make the final importation of non-originating goods under a certificate of eligibility issued by the Secretariat shall not be required to pay the DTA, provided that such transactions are made with the United States or Canada under preferential tariff treatment, and the country code and identifier are declared on the request at the Heading level, in accordance with Appendices 4 and 8 to Annex 22, respectively.
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