
Actualización de las reglamentaciones uniformes del T-MEC
El 13 de agosto de 2021 fue publicado en el Diario Oficial de la Federación (DOF) el “Acuerdo por el que la Secretaría de Economía da a conocer las Reglamentaciones Uniformes referentes a la interpretación, aplicación y administración del Capítulo 4 (Reglas de Origen), Capítulo 5 (Procedimientos de Origen), Capítulo 6 (Mercancías Textiles y Prendas de Vestir), y Capítulo 7 (Administración Aduanera y Facilitación del Comercio) del Tratado entre los Estados Unidos Mexicanos, los Estados Unidos de América y Canadá”, para entrar en vigor al día siguiente de su publicación.
En términos generales, los cambios relevantes que sufrieron estas disposiciones generales son las siguientes:
I. La publicación conserva la misma estructura en los 4 capítulos y abroga las Reglamentaciones Uniformes del T-MEC publicadas el 9 de julio de 2020.
II. Cambios principales del Capítulo 4 “Reglas de Origen”
- En la Parte I, Sección 1 “Definiciones e Interpretaciones” reordena los conceptos en orden alfabético, y realiza algunas precisiones gramaticales y jurídicas. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
“costos de interés” significa todos los costos pagados o por pagar por una persona a quien se otorgue un crédito, o a quien se le va a otorgar, que se pagan por el otorgamiento del crédito o por la obligación de otorgarlo | “costos de interés” significa todos los costos pagados o por pagar por una persona a quien se otorgue un crédito, o a quien se le va a otorgar, por el otorgamiento del crédito o por la obligación de otorgarlo; |
“persona de un país del T-MEC” significa un nacional, o una empresa constituida u organizada conforme al derecho aplicable de un país del T-MEC; | “persona de un país del T-MEC” significa un nacional, o una empresa constituida u organizada conforme al ordenamiento jurídico de un país del T-MEC; |
“material indirecto” significa materiales utilizados o consumidos en la producción, verificación o inspección de una mercancía, pero que no estén físicamente incorporados en la mercancía;
o materiales que se utilicen o consuman en el mantenimiento de edificios o en la operación de equipo relacionados con la producción de una mercancía, incluidos: […] |
“material indirecto” significa un material utilizado o consumido en la producción, prueba o inspección de una mercancía, pero que no esté físicamente incorporado en la mercancía, o material que se utilice o consuma en el mantenimiento de edificios o en la operación de equipo relacionado con la producción de una mercancía, incluidos: […]
|
- En la Parte I, Sección 2 “Conversión Cambiaria” realiza algunas precisiones gramaticales.
- En la Parte II, Sección 3 “Mercancías Originarias” realiza algunas precisiones gramaticales y jurídicas. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
3(1) Mercancías totalmente obtenidas: Una mercancía es originaria del territorio de un país Parte del T-MEC si cumple con todos los demás requisitos aplicables de estas Reglamentaciones y es: […] | 3(1) Mercancías totalmente obtenidas o producidas: Una mercancía es originaria del territorio de un país Parte del T-MEC si cumple con todos los demás requisitos aplicables de estas Reglamentaciones y es: […] |
Ejemplo 2: (subsección 3(2))
Un productor A ubicado en un país del T-MEC, produce camisetas de la subpartida 6109.10, que están compuestas de un tejido de algodón y poliéster (60 por ciento algodón y 40 por ciento poliéster), el productor A utiliza hilados de algodón originario de la partida 52.05 y filamentos de poliéster no originario de la partida 54.02. |
Ejemplo 2: (subsección 3(2))
Un productor A, ubicado en un país del T-MEC, produce camisetas de la subpartida 6109.10, que están compuestas de un tejido de algodón y poliéster (60 % algodón y 40 % poliéster), que también es producido por el productor A utilizando hilados de algodón originario de la partida 52.05 y filamentos de poliéster no originario de la partida 54.02. |
- En la Parte III, Sección 7 “Valor de Contenido Regional” realiza algunas precisiones gramaticales y jurídicas. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
(4) Materiales no originarios – valores no incluidos. Con el propósito de calcular el valor de contenido regional de una mercancía bajo la subsección (2) o (3), el valor de los materiales no originarios que utiliza un productor en la producción de una mercancía no deben incluir […] | (4) Materiales no originarios – valores no incluidos. Con el propósito de calcular el valor de contenido regional de una mercancía conforme a la subsección (2) o (3), el valor de los materiales no originarios que utiliza un productor en la producción de una mercancía no debe incluir |
(14) Interés no permitido. Para los efectos de calcular los costos no admisibles por intereses, la determinación acerca de si los costos de interés incurridos por un productor son mayores a 700 puntos base por arriba de la tasa de interés de obligaciones de deuda de vencimientos comparables emitidos por el gobierno federal del país donde se ubica el productor deberá ser realizada de acuerdo al Anexo IX.
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(14) Interés no admisible. Para los efectos de calcular los costos no admisibles por intereses, la determinación acerca de si los costos de interés incurridos por un productor son mayores a 700 puntos base por arriba de la tasa de interés de vencimientos comparables emitidos por el gobierno federal del país donde se ubica el productor deberá ser realizada de acuerdo al Anexo IX. |
- En la Parte IV, Sección 8 “Materiales” realiza algunas precisiones gramaticales y jurídicas. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
(25) Valor para requisitos de valor de contenido regional. Si una mercancía es sujeta a un requisito de valor de contenido regional, el valor de los accesorios, repuestos, herramientas u otros materiales de instrucción o de otra información serán tomados en cuenta como materiales originarios o materiales no originarios, según sea el caso, para calcular el valor de contenido regional de la mercancía. | (25) Valor para requisitos de valor de contenido regional. Si una mercancía es sujeta a un requisito de valor de contenido regional, el valor de los accesorios, repuestos, herramientas o materiales de instrucción o de otra información serán tomados en cuenta como materiales originarios o materiales no originarios, según sea el caso, para calcular el valor de contenido regional de la mercancía. |
- En la Parte V, Sección 9 “Acumulación” realiza algunas precisiones gramaticales y jurídicas. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
(2) Mercancía enteramente no originaria. Para efectos de estas Reglamentaciones, una mercancía que no sea originaria de conformidad con la subsección (1) se considera una mercancía enteramente no originaria para efectos de estas Reglamentaciones. | ((2) Mercancía enteramente no originaria. Para efectos de estas Reglamentaciones, una mercancía que no sea originaria de conformidad con la subsección (1) se considera una mercancía enteramente no originaria. |
III Cambios principales del Capítulo 5 “Procedimientos de Origen”
- Se realizan algunas precisiones gramaticales. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
11… (c) rechace consentir que se realice una visita de verificación dentro de los 30 días siguientes a la fecha de recepción de la notificación, de conformidad con el Artículo 5.9(7)(d) del Tratado, según sea aplicable de conformidad con el párrafo 10 de esta Sección. | 11… (c) rechace consentir que se realice una visita de verificación dentro de los 30 días siguientes a la fecha de recepción de la notificación, de conformidad con el Artículo 5.9(7)(d) del Tratado, según sea aplicable conforme al párrafo 10 de esta Sección |
16. Con respecto a los vehículos para pasajeros, camiones ligeros, camiones pesados, otros vehículos y otras partes utilizadas en la producción de dichos vehículos, para el periodo comprendido entre el 1 de julio de 2020 al 31 de diciembre de 2020, se proporcionará un plazo adicional a los productores, exportadores e importadores de esas mercancías para responder las solicitudes de información, incluyendo la documentación soporte de una certificación de origen realizada de conformidad con el Artículo 5.2 (Solicitudes de Trato Arancelario Preferencial). Esto incluirá, permitir flexibilidad con respecto al tiempo necesario para obtener dicha documentación durante este periodo.
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16. Con respecto a los vehículos para pasajeros, camiones ligeros, camiones pesados, otros vehículos y partes utilizadas en la producción de dichos vehículos, para el periodo comprendido entre el 1 de julio de 2020 y el 31 de diciembre de 2020, se proporcionará un plazo adicional a los productores, exportadores e importadores de esas mercancías para responder las solicitudes de información, incluyendo la documentación soporte de una certificación de origen realizada de conformidad con el Artículo 5.2 (Solicitudes de Trato Arancelario Preferencial). Esto incluirá, permitir flexibilidad con respecto al tiempo necesario para obtener dicha documentación durante este periodo. |
IV. Cambios principales del Capítulo 6 “Mercancías Textiles y Prendas de Vestir”
- No tuvo modificaciones.
V. Cambios principales del Capítulo 7 “Administración Aduanera y Facilitación del Comercio”
- Se realizan algunas precisiones jurídicas. Por ejemplo:
RU T-MEC 2020
09/07/2020 |
RU T-MEC
13/08/2021 |
3. Para los efectos del Artículo 7.5(6) del Tratado, la administración aduanera a la que se le presente la solicitud, emitirá una resolución anticipada a más tardar 120 días después de que se haya recibido toda la información necesaria de conformidad con el Artículo 7.5(6)(c) del Tratado, incluyendo las respuestas a las solicitudes de información adicional conforme a lo establecido en el Artículo 7.5(6)(a) del Tratado. | 3. Para los efectos del Artículo 7.5(6) del Tratado, la administración aduanera a la que se le presente la solicitud, emitirá una resolución anticipada a más tardar 120 días después de que haya recibido toda la información necesaria de conformidad con el Artículo 7.5(6)(c) del Tratado, incluyendo las respuestas a las solicitudes de información adicional o de muestras conforme a lo establecido en el Artículo 7.5(6)(a) del Tratado. |
En resumen, es importante consultar las adecuaciones realizadas en estas nuevas disposiciones generales con la finalidad de mantener el cumplimiento de las obligaciones del T-MEC.
“En TLC Asociados desarrollamos un equipo multidisciplinario de expertos en auditorías y análisis de riesgos para asesorar, implementar estrategias y dar cumplimiento en operaciones de comercio exterior”.
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División de Consultoría
TLC Asociados SC
On August 13, 2021, the “Agreement by which the Secretariat of Economy publishes the Uniform Regulations concerning the interpretation, application and administration of Chapter 4 (Rules of Origin), Chapter 5 (Origin Procedures), Chapter 6 (Textile and Apparel Goods), and Chapter 7 (Customs Administration and Trade Facilitation) of the Agreement between the United Mexican States, the United States of America and Canada” was published in the Official Journal of the Federation (DOF), to enter into force on the day following its publication.
In general terms, the relevant changes undergone by these general provisions are as follows:
I. The publication retains the same structure in the 4 chapters and abrogates the Uniform Regulations of the USMCA published on July 9, 2020.
II. Main changes to Chapter 4 “Rules of Origin”.
- In Part I, Section 1 “Definitions and Interpretations” it reorders the concepts in alphabetical order, and makes some grammatical and legal clarifications. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
“interest costs” means all costs paid or payable by a person to whom credit is extended, or to be extended, that are paid for the extension of credit or the obligation to extend credit | “interest costs” means all costs paid or payable by a person to whom credit is extended, or to be extended, for the extension of credit or for the obligation to extend credit; |
“person of a T-MEC country” means a national, or an enterprise organized or incorporated under the applicable law, of a T-MEC country; | “person of a T-MEC country” means a national, or an enterprise organized or incorporated under the laws of a T-MEC country; |
“indirect material” means materials used or consumed in the production, testing, or inspection of a good, but not physically incorporated into the good;
or materials that are used or consumed in the maintenance of buildings or in the operation of equipment related to the production of a good, including: […] |
“indirect material” means a material used or consumed in the production, testing, or inspection of a good, but not physically incorporated in the good, or material that is used or consumed in the maintenance of buildings or operation of equipment related to the production of a good, including: […]
|
- In Part I, Section 2 “Foreign Exchange Conversion” it makes some grammatical clarifications.
- In Part II, Section 3 “Originating Goods” it makes some grammatical and legal clarifications. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
3(1) Wholly obtained goods: A good originates in the territory of a T-MEC Party if it meets all other applicable requirements of these Regulations and is: […] | 3(1) Wholly obtained or produced goods: A good originates in the territory of a T-MEC Party if it meets all other applicable requirements of these Regulations and is: […] |
Example 2: (subsection 3(2))
A producer A located in a T-MEC country produces T-shirts of subheading 6109.10, which are composed of a fabric of cotton and polyester (60 per cent cotton and 40 per cent polyester), producer A uses cotton yarn originating in heading 52.05 and non-originating polyester filament yarn of heading 54.02. |
Example 2: (subsection 3(2))
A producer A, located in a T-MEC country, produces T-shirts of subheading 6109.10, which are composed of a woven fabric of cotton and polyester (60 % cotton and 40 % polyester), which is also produced by producer A using cotton yarn originating in heading 52.05 and non-originating polyester filament of heading 54.02. |
- In Part III, Section 7 “Value of Regional Content” it makes some grammatical and legal clarifications. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
(4) Non-originating materials – values not included. For the purpose of calculating the regional value content of a good under subsection (2) or (3), the value of non-originating materials that a producer uses in the production of a good shall not include […]. | (4) Non-originating materials – values not included. For the purpose of calculating the regional value content of a good under subsection (2) or (3), the value of non-originating materials used by a producer in the production of a good shall not include |
(14) Unallowable interest. For purposes of calculating unallowable interest costs, the determination of whether interest costs incurred by a producer are greater than 700 basis points above the interest rate on debt obligations of comparable maturities issued by the federal government of the country where the producer is located shall be made in accordance with Annex IX. | (14) Unallowable interest. For purposes of calculating unallowable interest costs, the determination of whether interest costs incurred by a producer are greater than 700 basis points above the interest rate of comparable maturities issued by the federal government of the country where the producer is located shall be made in accordance with Annex IX. |
- In Part IV, Section 8 “Materials” he makes some grammatical and legal clarifications. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
(25) Value for regional value content requirements. If a good is subject to a regional value content requirement, the value of accessories, spare parts, tools, or other instructional or other information materials shall be taken into account as originating or non-originating materials, as the case may be, in calculating the regional value content of the good. | ((25) Value for regional value content requirements. If a good is subject to a regional value content requirement, the value of accessories, spare parts, tools, or instructional or other information materials shall be taken into account as originating or non-originating materials, as the case may be, in calculating the regional value content of the good. |
- In Part V, Section 9 “Accumulation”, it makes some grammatical and legal clarifications. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
(2) Wholly non-originating good. For purposes of these Regulations, a good that is non-originating pursuant to subsection (1) is considered an entirely non-originating good for purposes of these Regulations. | (2) Wholly non-originating good. For purposes of these Regulations, a good that is non-originating pursuant to subsection (1) is considered an entirely non-originating good. |
III. Main changes to Chapter 5 “Origin Procedures”.
- Some grammatical clarifications are made. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
(c) refuses to consent to a verification visit within 30 days of the date of receipt of the notification pursuant to Article 5.9(7)(d) of the Treaty, as applicable pursuant to paragraph 10 of this Section. | (c) refuses to consent to a verification visit within 30 days of the date of receipt of the notification, in accordance with Article 5.9(7)(d) of the Treaty, as applicable under paragraph 10 of this Section |
16. With respect to passenger vehicles, light trucks, heavy trucks, other vehicles, and other parts used in the production of such vehicles, for the period July 1, 2020 through December 31, 2020, additional time shall be provided to producers, exporters, and importers of such goods to respond to requests for information, including documentation supporting a certification of origin made pursuant to Article 5.2 (Claims for Preferential Tariff Treatment). This shall include allowing flexibility with respect to the time required to obtain such documentation during this period. | 16. With respect to passenger cars, light trucks, heavy trucks, other vehicles, and parts used in the production of such vehicles, for the period July 1, 2020 through December 31, 2020, additional time shall be provided to producers, exporters, and importers of such goods to respond to requests for information, including documentation supporting a certification of origin made pursuant to Article 5.2 (Claims for Preferential Tariff Treatment). This shall include allowing flexibility with respect to the time required to obtain such documentation during this period. |
IV. Major changes to Chapter 6 “Textile and Apparel Goods”.
- It had no modifications.
V. Major changes to Chapter 7 “Customs Administration and Trade Facilitation”.
- Some legal clarifications are made. For example:
UR USMCA 2020
09/07/2020 |
UR USMCA
13/08/2021 |
3. For purposes of Article 7.5(6) of the Agreement, the customs administration to which the application is made shall issue an advance ruling no later than 120 days after all information required under Article 7.5(6)(c) of the Agreement, including responses to requests for additional information under Article 7.5(6)(a) of the Agreement, has been received. | For purposes of Article 7.5(6) of the Agreement, the customs administration to which the application is made shall issue an advance ruling no later than 120 days after it has received all information required under Article 7.5(6)(c) of the Agreement, including responses to requests for additional information or samples as set out in Article 7.5(6)(a) of the Agreement. |
In summary, it is important to consult the adjustments made in these new general provisions in order to maintain compliance with the obligations of the USMCA.
“In TLC Asociados, we develop a multidisciplinary team of experts in audits and risk analysis for consulting and ensuring compliance with foreign trade operations”.
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