297 – Modificaciones al régimen Tránsito Internacional de Mercancías: Reforma a la Ley Aduanera 2018/ Modifications to the International Transit of Merchandise regime: 2018 Customs Act Reform
El régimen de tránsito consiste en el traslado de mercancías, bajo control fiscal, de una aduana nacional a otra[1], el cual se divide en tránsito interno y tránsito internacional. En particular con el tránsito de mercancías es internacional cuando se realice conforme a alguno de los siguientes supuestos:[2]
- La aduana de entrada envíe a la aduana de salida las mercancías de procedencia extranjera que lleguen al territorio nacional con destino al extranjero.
- Las mercancías nacionales o nacionalizadas se trasladen por territorio extranjero para su reingreso al territorio nacional.
Por cuanto a la Reforma a la Ley Aduanera publicada en el Diario Oficial de la Federación el día 25 de junio de 2018se modificaron los artículos 131, 132 y 133únicamente en los aspectos que se indican:[3]
“Artículo 131. El tránsito internacional de mercancías por territorio nacional se promoverá por personas físicas o morales, o por conducto de agente aduanal o agencia aduanal, siempre que se cumplan los requisitos siguientes: […]
- y II.…[…]
III. Efectuarse por las aduanas autorizadas y por las rutas fiscales que para tal efecto establezca el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas. El traslado de las mercancías se deberá efectuar utilizando los servicios de las empresas inscritas en el registro de empresas transportistas que disponga el Reglamento.
Sólo procederá el tránsito internacional de mercancías por territorio nacional en los casos y bajo las condiciones que señale el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas”.
“Artículo 132. El tránsito internacional de mercancías deberá efectuarse en los plazos máximos de traslado que establezca el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas. […]
Cuando por razones de caso fortuito o fuerza mayor las mercancías no puedan arribar en los plazos a que se refiere el párrafo anterior, el agente aduanal, la agencia aduanal, el transportista o la persona física o moral que efectúe el tránsito internacional de mercancías, deberá presentar aviso por escrito a las autoridades aduaneras de conformidad con lo que establezca el Reglamento, exponiendo las razones que impiden el arribo oportuno de las mercancías. En este caso, podrá permitirse el arribo extemporáneo de las mercancías a la aduana de salida por un periodo igual al plazo máximo de traslado establecido o, que se efectúe el desistimiento al régimen en la aduana de entrada, siempre que en este último caso se presenten físicamente las mercancías ante la autoridad aduanera en dicha aduana”.
“Artículo 133.[…]
- El agente aduanal o la agencia aduanal, cuando acepte expresamente dicha responsabilidad.
- La empresa transportista inscrita en el registro que establezca el Reglamento cuando realice el traslado de las mercancías. Dicho registro podrá ser cancelado por el Servicio de Administración Tributaria, cuando con motivo del ejercicio de las facultades de comprobación, las autoridades aduaneras detecten cualquier maniobra tendiente a eludir el cumplimiento de las obligaciones fiscales.
Independientemente de lo dispuesto en este artículo, el agente aduanal o la agencia aduanal que promueva el despacho tendrá la responsabilidad prevista en esta Ley, por las irregularidades que se deriven de la formulación del pedimento y que se detecten durante el despacho en la aduana de entrada”.
El artículo 131 que establece los requisitos para promover el régimen de tránsito internacional de mercancías por territorio nacional, no tuvo cambios significativos, ahora se considera la figura de agencia aduanal, a las ya existentes. También, se sustituye la referencia de la Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP) por la del Servicio de Administración Tributaria (SAT), y se deja de mencionar el artículo 170 del RLA para referir a las empresas inscritas en el registro de empresas transportistas en términos generales al Reglamento de la Ley Aduanera.
Por otro lado, el dispositivo 132 que establece los plazos máximos de traslados ahora hace mención del SAT en sustitución de la SHCP. De igual forma, indica la figura de la agencia aduanal para efectos de avisar el no arribo de las mercancías bajo este régimen aduanero.
Finalmente, sobre el tema de responsabilidad solidaria en el tránsito internacional por territorio nacional, de la misma forma en el artículo 133 se contempla la figura de la agencia aduanal como posible responsable solidario cuando acepte expresamente dicha obligación.
[1]Cfr. Artículo 124 de la Ley Aduanera.
[2]Cfr. Artículo 130 de la Ley Aduanera.
[3]Nota: La Reforma a la Ley Aduanera entrará en vigor 180 días naturales posteriores a su publicación siendo el 22 de diciembre de 2018.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
División de Consultoría
TLC Asociados, S.C.
ricardo@www.tlcasociados.com.mx
Prohibida la reproducción parcial o total. Todos los derechos reservados de TLC Asociados, S.C. El contenido del presente artículo no constituye una consulta particular y por lo tanto TLC Asociados, S.C., su equipo y su autor, no asumen responsabilidad alguna de la interpretación o aplicación que el lector o destinatario le pueda dar.
The transit regime consists of the transfer of merchandise, under fiscal control, from one national customs office to another[1],which is divided into internal transit and international transit. In particular, the transit of merchandise is international when it is carried out in accordance with any of the following assumptions:[2]
- The customs office of entry sends to the customs office of exit the merchandise of foreign origin that arrive to the national territory with destination abroad.
- The national or nationalized merchandise are transferred by foreign territory for their re-entry into the national territory.
As for the Customs Act Reform published in the Official Federal Gazette on June 25, 2018, articles 131, 132 and 133 were modified only in the following aspects:[3]
“Article 131. The international transit of merchandise by national territory shall be promoted by natural or legal persons, or through a customs broker or customs brokerage firm, provided that the following requirements are met: […]
- y II.…[…]
III. Carried out by the authorized customs and by the fiscal routes established for this purpose by the Tax Administration Service through rules. The transfer of the merchandise must be made using the services of the companies registered in the transport companies registry provided by the Regulation.
Only the international transit of merchandise by national territory will proceed in the cases and under the conditions indicated by the Tax Administration Service through rules “.
“Article 132.The international transit of merchandise must be carried out within the maximum terms of transfer established through rules by the Tax Administration Service. […]
When for reasons of fortuitous event or force majeure the merchandise cannot arrive in the terms referred to in the previous paragraph, the customs broker, the customs brokerage firm, the carrier or the individual or entity that carries out the international transit of merchandise, must present written notice to the customs authorities in accordance with what the Regulation establishes, stating the reasons that prevent the timely arrival of the merchandise. In this case, the extemporaneous arrival of the merchandise may be allowed to the customs office of exit for a period equal to the maximum period of transfer established or, that the withdrawal be made to the regime at the customs office of entry, provided that in the latter case they present the merchandise physically before the customs authority in said customs”.
“Article 133.[…]
- The customs broker or the customs brokerage firm, when they expressly accept such responsibility.
- The transport company registered in the registry that the Regulation establishes when it makes the transfer of the merchandise. Said registration may be canceled by the Tax Administration Service, when due to the exercise of the powers of verification, the customs authorities detect any maneuver tending to evade compliance with tax obligations.
Regardless of the provisions of this article, the customs broker or customs brokerage firm that promotes the clearance will have the responsibility set forth in this Act, for any irregularities that arise from the formulation of the request form and that are detected during the clearance at the customs of entry “
Article 131 that establishes the requirements to promote the regime of international transit of merchandise through national territory, did not have significant changes, now the figure of customs brokerage is considered, to those already existing. Also, the reference of the Secretariat of Finance and Public Credit (SFPC) is replaced by that of the Tax Administration Service (TAS), and Article 170 of the RCA is no longer mentioned to refer to companies registered in the of transport companies registry in general terms to the Regulation of the Customs Act.
On the other hand, the device 132 that establishes the maximum terms of transfers now makes mention of the TAS in substitution of the SFPC. Likewise, it indicates the figure of the customs brokerage firm for the purposes of notifying the non-arrival of the goods under this customs regime.
Finally, on the issue of joint liability in international transit through national territory, in the same way in article 133 the figure of the customs brokerage firm is contemplated as possible jointly and severally liable when it expressly accepts said obligation.
[1]Cf. Article 124 of the Customs Act.
[2]Cf. Article 130 of the Customs Act.
[3]Note: The Amendment to the Customs Law will take effect 180 calendar days after its publication being December 22, 2018.
Without anything else at this moment, do not hesitate to contact us.
Sincerely,
Foreign Trade and Customs Consultancy Division of
TLC Asociados, S.C.
ricardo@www.tlcasociados.com.mx
Partial or total reproduction is prohibited. All rights reserved to TLC Asociados, S.C. The content of this article is not a private consultation, therefore, TLC Asociados, S.C., and its team and author, are not responsible for any interpretation or use that the reader or recipient could give to it.
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297 – Modificaciones al régimen Tránsito Internacional de Mercancías: Reforma a la Ley Aduanera 2018/ Modifications to the International Transit of Merchandise regime: 2018 Customs Act Reform
El régimen de tránsito consiste en el traslado de mercancías, bajo control fiscal, de una aduana nacional a otra[1], el cual se divide en tránsito interno y tránsito internacional. En particular con el tránsito de mercancías es internacional cuando se realice conforme a alguno de los siguientes supuestos:[2]
- La aduana de entrada envíe a la aduana de salida las mercancías de procedencia extranjera que lleguen al territorio nacional con destino al extranjero.
- Las mercancías nacionales o nacionalizadas se trasladen por territorio extranjero para su reingreso al territorio nacional.
Por cuanto a la Reforma a la Ley Aduanera publicada en el Diario Oficial de la Federación el día 25 de junio de 2018se modificaron los artículos 131, 132 y 133únicamente en los aspectos que se indican:[3]
“Artículo 131. El tránsito internacional de mercancías por territorio nacional se promoverá por personas físicas o morales, o por conducto de agente aduanal o agencia aduanal, siempre que se cumplan los requisitos siguientes: […]
- y II.…[…]
III. Efectuarse por las aduanas autorizadas y por las rutas fiscales que para tal efecto establezca el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas. El traslado de las mercancías se deberá efectuar utilizando los servicios de las empresas inscritas en el registro de empresas transportistas que disponga el Reglamento.
Sólo procederá el tránsito internacional de mercancías por territorio nacional en los casos y bajo las condiciones que señale el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas”.
“Artículo 132. El tránsito internacional de mercancías deberá efectuarse en los plazos máximos de traslado que establezca el Servicio de Administración Tributaria mediante reglas. […]
Cuando por razones de caso fortuito o fuerza mayor las mercancías no puedan arribar en los plazos a que se refiere el párrafo anterior, el agente aduanal, la agencia aduanal, el transportista o la persona física o moral que efectúe el tránsito internacional de mercancías, deberá presentar aviso por escrito a las autoridades aduaneras de conformidad con lo que establezca el Reglamento, exponiendo las razones que impiden el arribo oportuno de las mercancías. En este caso, podrá permitirse el arribo extemporáneo de las mercancías a la aduana de salida por un periodo igual al plazo máximo de traslado establecido o, que se efectúe el desistimiento al régimen en la aduana de entrada, siempre que en este último caso se presenten físicamente las mercancías ante la autoridad aduanera en dicha aduana”.
“Artículo 133.[…]
- El agente aduanal o la agencia aduanal, cuando acepte expresamente dicha responsabilidad.
- La empresa transportista inscrita en el registro que establezca el Reglamento cuando realice el traslado de las mercancías. Dicho registro podrá ser cancelado por el Servicio de Administración Tributaria, cuando con motivo del ejercicio de las facultades de comprobación, las autoridades aduaneras detecten cualquier maniobra tendiente a eludir el cumplimiento de las obligaciones fiscales.
Independientemente de lo dispuesto en este artículo, el agente aduanal o la agencia aduanal que promueva el despacho tendrá la responsabilidad prevista en esta Ley, por las irregularidades que se deriven de la formulación del pedimento y que se detecten durante el despacho en la aduana de entrada”.
El artículo 131 que establece los requisitos para promover el régimen de tránsito internacional de mercancías por territorio nacional, no tuvo cambios significativos, ahora se considera la figura de agencia aduanal, a las ya existentes. También, se sustituye la referencia de la Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP) por la del Servicio de Administración Tributaria (SAT), y se deja de mencionar el artículo 170 del RLA para referir a las empresas inscritas en el registro de empresas transportistas en términos generales al Reglamento de la Ley Aduanera.
Por otro lado, el dispositivo 132 que establece los plazos máximos de traslados ahora hace mención del SAT en sustitución de la SHCP. De igual forma, indica la figura de la agencia aduanal para efectos de avisar el no arribo de las mercancías bajo este régimen aduanero.
Finalmente, sobre el tema de responsabilidad solidaria en el tránsito internacional por territorio nacional, de la misma forma en el artículo 133 se contempla la figura de la agencia aduanal como posible responsable solidario cuando acepte expresamente dicha obligación.
[1]Cfr. Artículo 124 de la Ley Aduanera.
[2]Cfr. Artículo 130 de la Ley Aduanera.
[3]Nota: La Reforma a la Ley Aduanera entrará en vigor 180 días naturales posteriores a su publicación siendo el 22 de diciembre de 2018.
Sin otro asunto en particular quedamos a sus órdenes para cualquier duda o aclaración respecto de la presente información.
Atentamente
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The transit regime consists of the transfer of merchandise, under fiscal control, from one national customs office to another[1],which is divided into internal transit and international transit. In particular, the transit of merchandise is international when it is carried out in accordance with any of the following assumptions:[2]
- The customs office of entry sends to the customs office of exit the merchandise of foreign origin that arrive to the national territory with destination abroad.
- The national or nationalized merchandise are transferred by foreign territory for their re-entry into the national territory.
As for the Customs Act Reform published in the Official Federal Gazette on June 25, 2018, articles 131, 132 and 133 were modified only in the following aspects:[3]
“Article 131. The international transit of merchandise by national territory shall be promoted by natural or legal persons, or through a customs broker or customs brokerage firm, provided that the following requirements are met: […]
- y II.…[…]
III. Carried out by the authorized customs and by the fiscal routes established for this purpose by the Tax Administration Service through rules. The transfer of the merchandise must be made using the services of the companies registered in the transport companies registry provided by the Regulation.
Only the international transit of merchandise by national territory will proceed in the cases and under the conditions indicated by the Tax Administration Service through rules “.
“Article 132.The international transit of merchandise must be carried out within the maximum terms of transfer established through rules by the Tax Administration Service. […]
When for reasons of fortuitous event or force majeure the merchandise cannot arrive in the terms referred to in the previous paragraph, the customs broker, the customs brokerage firm, the carrier or the individual or entity that carries out the international transit of merchandise, must present written notice to the customs authorities in accordance with what the Regulation establishes, stating the reasons that prevent the timely arrival of the merchandise. In this case, the extemporaneous arrival of the merchandise may be allowed to the customs office of exit for a period equal to the maximum period of transfer established or, that the withdrawal be made to the regime at the customs office of entry, provided that in the latter case they present the merchandise physically before the customs authority in said customs”.
“Article 133.[…]
- The customs broker or the customs brokerage firm, when they expressly accept such responsibility.
- The transport company registered in the registry that the Regulation establishes when it makes the transfer of the merchandise. Said registration may be canceled by the Tax Administration Service, when due to the exercise of the powers of verification, the customs authorities detect any maneuver tending to evade compliance with tax obligations.
Regardless of the provisions of this article, the customs broker or customs brokerage firm that promotes the clearance will have the responsibility set forth in this Act, for any irregularities that arise from the formulation of the request form and that are detected during the clearance at the customs of entry “
Article 131 that establishes the requirements to promote the regime of international transit of merchandise through national territory, did not have significant changes, now the figure of customs brokerage is considered, to those already existing. Also, the reference of the Secretariat of Finance and Public Credit (SFPC) is replaced by that of the Tax Administration Service (TAS), and Article 170 of the RCA is no longer mentioned to refer to companies registered in the of transport companies registry in general terms to the Regulation of the Customs Act.
On the other hand, the device 132 that establishes the maximum terms of transfers now makes mention of the TAS in substitution of the SFPC. Likewise, it indicates the figure of the customs brokerage firm for the purposes of notifying the non-arrival of the goods under this customs regime.
Finally, on the issue of joint liability in international transit through national territory, in the same way in article 133 the figure of the customs brokerage firm is contemplated as possible jointly and severally liable when it expressly accepts said obligation.
[1]Cf. Article 124 of the Customs Act.
[2]Cf. Article 130 of the Customs Act.
[3]Note: The Amendment to the Customs Law will take effect 180 calendar days after its publication being December 22, 2018.
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